Faciliteren van een verscheidenheid aan leerwegen en wensen
De leercultuur verandert – vanaf 2030 is het normaal om je hele leven lang deel te nemen aan (delen van) opleidingen. Om dit mogelijk te maken, richt de hub Wendbaar georganiseerd onderwijs zich op de wendbare organisatie van het onderwijs. Met als doel: voor lerenden is het mogelijk om onderwijs te volgen over de grenzen van de eigen opleiding en instelling heen. Ze zijn voorzien in oplossingen voor het inschrijven van kleinere onderwijseenheiden. We implementeren microcredentials en de digitale certificering daarvan. En we geven de lerende de regie over de eigen leer- en ontwikkelopbrengsten, via een persoonlijke wallet.
Om alle mbo- hbo- en wo-instellingen hiermee te laten werken, zijn afsprakenstelsels, standaarden en architecturen van groot belang. Belangrijk is dat gezamenlijke afspraken en processen ervoor zorgen dat we de lerende optimaal ondersteunen bij het maken van keuzes rondom het leertraject, het inschrijven, het volgen van onderwijs, toetsen, diplomering en het beheer van behaalde resultaten. Hiervoor is samenwerking van groot belang, iets waar de hub een impuls aan geeft.
Eigen leerroute
Stel je voor dat je als lerende makkelijk een vak of een keuzedeel aan een andere onderwijsinstelling kunt volgen (in het mbo, hbo of wo) en dat de administratie hiervoor ook soepel verloopt via een collectief aangelegde structuur. De lerende heeft de keuze voor een eigen pad, om buiten de begaande paden te gaan of voor een standaard route.
Studentmobiliteit
Vakken volgen bij een andere instelling en daarmee je leerpad personaliseren. Zonder administratieve en oragnisatorsche drempels bij de lerende, onderwijsprofessional en onderwijsinstelling.
Het doel? Elke lerende heeft eenvoudig inzicht in het onderwijsaanbod waar diegene toegang toe heeft – zij het van de eigen instelling, of dat van een andere (samenwerkende) instelling. Bij het volgen en afronden van het onderwijs ervaren lerenden geen administratieve drempels tussen de ict-voorzieningen van de verschillende instellingen.
Standaarden
Voor wendbaar georganiseerd onderwijs zijn open standaarden essentieel. Een voorbeeld is de Open Onderwijs API (OOAPI), een open standaard die het delen van onderwijsdata mogelijk maakt. Hoewel het concept standaarden vaak wordt geassocieerd met technologie, is de ontwikkeling van afspraken en protocollen (standaarden) waarop technologie kan bouwen, afhankelijk van veel informatie en input vanuit zowel inhoudelijke als onderwijskundige aspecten van het onderwijsproces (bijvoorbeeld de beschrijving van onderwijseenheden).
OKE
Binnen Npuls werken we aan Onderwijs Koppelingen Examinering (OKE) in het mbo. Het project is gestart binnen MBO Digitaal, en heeft nu een plekje gekregen binnen Npuls. Rond de 40 instellingen doen inmiddels mee aan de pilots. OKE is een initiatief om je Student Informatie Systeem (SIS), je planningsapplicatie en toetsafnamesysteem digitaal met elkaar te koppelen.
Meer weten over OKE? Lees het interview met Hans Swart, programmamanager OKE.
Eenduidige certificering
De huidige ontwikkelingen in het onderwijsaanbod van Leven Lang Ontwikkelen vereisen een uniforme certificering binnen het mbo, hbo en wo. Hierbij hoort het erkennen en mogelijk maken van kleinere onderwijseenheden, zoals microcredentials.
Microcredentials
Microcredentials: een steeds bekender concept in het vervolgonderwijs. Binnen Npuls geven we een impuls aan deze onderwijseenheden, zowel binnen het mbo als het hbo en wo. Microcredentialing – het aanbieden van onderwijs in kleinere eenheden die afzonderlijk worden gecertificeerd – stimuleert flexibilisering van het onderwijs en geeft herkenbare waarde aan het Leven Lang Ontwikkelenaanbod van instellingen.
Het doel? De pilot in het mbo en het project ‘Samen doorbouwen aan microcredentials’ in het hbo en wo richten zich op de adoptie en implementatie van microcredentials als een betrouwbaar digitaal certificaat. Met een microcredential kunnen lerenden aantonen wat ze weten, kunnen en begrijpen na een succesvolle afronding van een onderwijseenheid.
Meer informatie vind je hier.
Regie op persoonlijke leeropbrengsten
We zien een persoonlijke digitale omgeving voor ons, waar de lerende eigen leer- en ontwikkelopbrengsten kan bewaren, inzien, delen en waar de lerende regie over heeft. De lerende bepaalt zelf welke informatie zichtbaar is voor anderen en welke informatie privé is. Leeropbrengsten zoals diploma’s, certificaten en andere ‘bewijzen’ zijn dan digitaal beschikbaar. We starten met de ontwikkeling van de omgeving binnen het project eduwallet.
Eduwallet
Het project Eduwallet richt zich op de verkenning van één eigen omgeving voor een lerende om alle leer- en ontwikkelopbrengsten in op te slaan. Deze gegevens zijn via een eigen digitaal dossier altijd en overal toegankelijk.
Voor wie doen we dit
Lerenden
… kunnen hun hele leven (delen van) opleidingen volgen, over de grenzen van de eigen opleiding of instelling heen, en regie voeren op de eigen leer- en ontwikkelopbrengsten.
Docenten
… hebben altijd inzicht in de actuele stand van zaken, in de ambities van de lerenden en eventuele bijzondere omstandigheden
Beleidsmakers
… kunnen kennis nemen van inzichten die ze hebben opgedaan binnen andere instellingen (kenniscirculatie) en deze vertalen naar de lokale context, voor het maken van gezamenlijke afspraken over de inrichting van de onderwijslogistieke keten
Kennisbank
Verkenning digitale vaardigheden in het mbo, hbo en wo
Hoe kan Npuls van toegevoegde waarde zijn voor de verbetering van digitale vaardigheden van docenten en lerenden? Deze vraag lag aan de basis van een verkenning naar het landschap van digitale vaardigheden in het mbo, hbo en wo. Als aanjagers van kennisdeling delen we de uitkomsten natuurlijk met jullie!Microcredentials magazine
In het Microcredentials magazine vind je praktische tips voor in de klas en inspirerende voorbeelden van microcredentials in het onderwijsWat willen we bereiken
Door administratieve processen te digitaliseren, systemen te koppelen en ze slimmer in te richten, geven lerenden op een gebruiksvriendelijke manier richting aan hun (flexibele) studieloopbaan. Zo kunnen professionals die zich willen bij-, om-, of opscholen, gemakkelijk oriënteren op het onderwijsaanbod, en zich daarvoor inschrijven. En elke lerende heeft hierdoor eenvoudig inzicht in het onderwijsaanbod van de eigen instelling én daarbuiten. Nog een belangrijk doel: lerenden ervaren geen administratieve drempels tussen de ICT-voorzieningen van de verschillende instellingen. De lerende kan eenvoudig gebruik maken van het aanbod dat door verschillende samenwerkende instellingen wordt aangeboden, en zo zelf diens leerroute kiezen en volgen.
Het jaarplan
Je kunt hieronder het jaarplan 2024 van Wendbaar georganiseerd onderwijs downloaden. Hier staan o.a. de doelstellingen en missie in van het programmaonderdeel.