XR

Je onderdompelen in een virtuele wereld waar je realistische scenario’s kunt nabootsen – dat is waar je Extended Reality (XR) voor kunt inzetten. Deze technologie biedt  veel kansen voor ons onderwijs. Vanuit de pilothub XR onderzoeken we mét en voor het mbo, hbo en wo wat er nodig is om onderwijsinstellingen zo goed mogelijk onderwijs met XR te laten geven en ontwikkelen. Zo werken we met elkaar aan de toegankelijkheid en toekomst van XR in het onderwijs.

 

Extended Reality (XR) is de overkoepelende term voor verschillende computertechnologieën waarbij de echte en virtuele wereld in elkaar overlopen, zoals Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) en Mixed Reality (MR). XR geeft je als gebruiker de mogelijkheid om in een virtuele omgeving realistische scenario’s na te spelen. Alle onderwijsinstellingen die deelnemen aan Npuls experimenteren dan ook met deze technologie. XR geeft lerenden namelijk de kans om in een gecontroleerde en veilige omgeving te oefenen met bepaalde vaardigheden.

Met de pilothub XR willen we ervoor zorgen dat het niet alleen bij experimenteren blijft. We onderzoeken daarom de komende twee jaar, samen met het onderwijs, waar en hoe XR van toegevoegde waarde kan zijn in het leerproces.

Dit wil de pilothub bereiken

Ons belangrijkste doel is ervoor zorgen dat alle lerenden toegang hebben tot XR. Hiervoor is het belangrijk dat docenten XR leren in te zetten daar waar het de meeste impact maakt en onderwijsinstellingen hierin kunnen ondersteunen.

Dit willen we bereiken door, op nationaal niveau, randvoorwaarden te ontwikkelen. Hiervoor is het belangrijk dat we van elkaar leren en samen innoveren. We doen dit door kennis over XR bijeen te brengen en ervaringen uit te wisselen in verschillende thema’s en projecten. Zo werken we doelgericht aan de kwaliteit, toegankelijkheid en duurzame inzetbaarheid van XR in het onderwijs.

Ben je benieuwd naar de plannen van de pilothub XR? Bekijk dan hieronder het interview met pilothub projectleider Esther van der Linde of beluister de podcastafleveringen over XR.

“Wat we met Npuls willen doen, is de samenwerking opzoeken. Zo kunnen we XR gezamenlijk in de gaten houden en onderzoeken. Ook willen we experimenteren met deze technologie en hoe het uiteindelijk toegevoegde waarde gaat hebben voor het onderwijs. Dat kan alleen als we het met z’n allen doen, dat is een stuk efficiënter.”

Esther van der Linde – pilothub projectleider

4 thema’s centraal

We focussen binnen de pilothub op de behoeften van lerenden, docenten en onderwijsinstellingen. Wat zij nodig hebben om met XR impact te kunnen maken op het leerproces, staat centraal in de volgende 4 thema’s:

  1. Thema Nationale XR-infrastructuur
    We focussen op het bouwen van een sterke en actieve landelijke XR-community waar we kennis delen en samenwerken.
  2. Thema Instellingsorganisatie
    We zorgen voor een goede ondersteuning van docenten en onderwijsinstellingen die XR willen inzetten.
  3. Thema Content ontwikkelen en delen
    We werken aan het beschikbaar stellen van hoogwaardige XR-content voor het onderwijs.
  4. Thema Future Ready
    We onderzoeken en experimenteren met nieuwe leerervaringen en technologieën zoals ‘Metaverse’.

 

Projecten

Binnen de 4 thema’s werken we aan verschillende projecten. In deze projecten komen onderwijsprofessionals uit het mbo, hbo en wo samen om ervaringen uit te wisselen en te experimenteren met XR-vraagstukken. Op deze manier ontwikkelen we samen een visie op de toepassing van XR in het onderwijs voor de lange termijn. Een visie waarin belangrijke publieke waarden zoals veiligheid en inclusiviteit centraal staan. Zo leggen we een stevige basis die ervoor zorgt dat XR daadwerkelijk bijdraagt aan de kwaliteit van het onderwijs.

 

Thema Content

Appstore
Eén plek voor al het XR-lesmateriaal

Voor alles is tegenwoordig een app. Met één druk op de knop heb je toegang tot 1001 recepten, films en spelletjes. Handig, want zo vind je alles op een centrale plek. Hoe zou het zijn als je via een app toegang krijgt tot ontelbaar veel XR-lesmodules en zo makkelijker content met elkaar kunt delen? Met dit vraagstuk gaat het project Appstore aan de slag.

In het project onderzoeken onderwijsprofessionals uit het mbo, hbo en wo of een app daadwerkelijk nodig is en waar deze aan moet voldoen. En wellicht belangrijker: of een XR-app voor het onderwijs ook echt bijdraagt aan de toepasbaarheid, kwaliteit en toegankelijkheid van XR.

Contact projectleider: Diane Smits

 


 

Thema Future Ready

Toekomst
XR: een behapbare en toegankelijke onderwijsmethode

De snelheid waarmee trends in XR elkaar opvolgen, is haast niet bij te houden. De ene XR-headset nog beter dan de ander. Ook de ontwikkeling van wetgeving en XR-toepassingen gaat hard. Hoe zorgen we ervoor dat we niet overvallen worden door deze wirwar aan verandering?

In het project Toekomst kijken onderwijsprofessionals uit het mbo, hbo en wo verder dan het hier en nu. Het project richt zich op het in kaart brengen van XR-innovaties en de impact hiervan op het onderwijs. Het doel? XR meer behapbaar maken en met elkaar investeren in een toegankelijke- en duurzame toekomst voor XR als onderwijsmethode.

Contact projectleider: Jeroen Boots

 


 

Thema Instellingsorganisatie

Framework
De implementatie van XR in kaart gebracht

Van experimenteren met XR naar implementeren: een stap die veel organisatorische-, technische- en logistieke aspecten met zich meebrengt en per onderwijsinstelling anders is. Om XR succesvol binnen onderwijsinstellingen uit te rollen, is het belangrijk om duidelijk te hebben wat hier allemaal bij komt kijken. Maar hoe pak je zoiets aan?

In het project Framework staat deze vraag centraal. Onderwijsprofessionals uit het mbo, hbo en wo werken samen aan een totaaloverzicht dat in kaart brengt wat er nodig is om XR binnen het onderwijs efficiënt en duurzaam uit te rollen.

Contact projectleider: Carolien Kamphuis

 

Responsible XR
De rol van publieke waarden in XR

Als je een XR-headset aanschaft, waar let je dan op? Uiteraard kijk je naar wat de headset allemaal kan, maar hoe zit het met de ethische kant? Het tempo waarin XR-technologie zich ontwikkelt, maakt het namelijk lastig om te bepalen wat nu precies de impact is op studenten en de maatschappij. Daarom is nu het moment om belangrijke publieke waarden zoals veiligheid en inclusiviteit een centrale rol te laten spelen in het keuze-en ontwikkelproces van XR.

In het project Responsible XR onderzoeken het mbo, hbo en wo samen hoe dit het beste aangepakt kan worden. Hierin staan zij uiteraard ook stil bij hun eigen rol en verantwoordelijk in dit proces.

Contact projectleider: John Walker

 


 

Thema Nationale XR-infrastructuur

Streaming
XR in de cloud

Je hebt geen dure hardware of zware computer meer nodig om naar je favoriete serie te kijken. Jouw serie is namelijk opgeslagen in de cloud. De cloud is een online omgeving die bestanden opslaat, beheert en veel rekenkracht heeft. Deze technologie zorgt ervoor dat je overal ter wereld series, games en muziek kunt streamen. Is deze vorm ook geschikt voor XR-headsets in het onderwijs en zo ja: wat is er nodig om van zware computer naar de cloud over te stappen?

In het project Streaming verkennen onderzoekers en onderwijsprofessionals uit het mbo, hbo en wo de mogelijkheden van XR-cloudtechnologie voor het onderwijs. De resultaten van deze verkenning worden naar verwachting eind dit jaar gedeeld.

Contact projectleider: Hizirwan Salim

Community
De verbindende factor voor XR in het onderwijs

Of je nu als onderwijsinstelling al langere tijd bezig bent met XR of net begint: alles wordt beter wanneer je het deelt. En dat is precies waar het project Community om draait: het mbo, hbo en wo met elkaar verbinden, elkaars kennis gebruiken en zo samen XR verder brengen.

Daarom wil de Community o.a. twee keer per jaar een landelijk XR-event organiseren, word je via presentaties en mails op de hoogte gehouden en kun je ook samen met de pilothub XR-bijeenkomsten organiseren. Want: bouwen aan XR in het onderwijs doen we met elkaar.

Contact community manager: Kathelijne Koster

 

Wil je bijdragen aan een van bovenstaande projecten of heb je een idee voor een nieuw project? Neem dan contact op met de projectleiders of mail naar XR@npuls.nl.

Voor wie we dit doen

(edtech)

Lerenden

… kunnen tijdens het leerproces gebruik maken van XR, zodat zij kennis en vaardigheden ontwikkelen die later nodig zijn in hun werk.

laptop

Onderwijsprofessionals

… zijn in staat om goed onderbouwd en hoogwaardig onderwijs te ontwikkelen met XR als een lesmethode die bijdraagt aan de kwaliteit van het leerproces.

stijgende lijn

Onderwijsinstellingen

… kunnen de praktische kant en organisatie van XR efficiënt inrichten, zodat lerenden en onderwijsprofessionals makkelijk XR kunnen gebruiken en inzetten.

handen schudden

Onderwijssector

… werkt samen met het bedrijfsleven om de gewenste ontwikkelingen binnen XR vorm te geven. Zo werken we aan een XR-ecosysteem en landelijke infrastructuur die past bij de publieke waarden van de sector.

Word onderdeel van de XR-community

Wil je op de hoogte gehouden worden over aankomende events, bijeenkomsten en updates vanuit de pilothub XR? Neem dan deel aan onze community.

Blijf op de hoogte

In de sprintpresentatie van de pilothub brengen we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in XR. Wil je de eerstvolgende sprintpresentatie bijwonen? Doe mee via onderstaande link. Daar kun je ook vorige sprintpresentaties terugkijken.

Doe mee aan de sprintpresentatie
Vragen? Neem contact op met het XR team
Algemeen
Esther van der Linde
Projectleider
Diane Smits
Aanvoerder
Angel Schols
Aanvoerder
Jeroen Boots
Aanvoerder
Karin Eijsink
Programmamanager

Het laatste nieuws

Onderwijs bewegen