Studiedata en AI

De pilothub richt zich, waar het gaat om studiedata, op een verantwoorde inzet die leidt tot een verbetering van de kwaliteit, effectiviteit en efficiency van onderwijs(beleid). Bij AI richten we ons op de verantwoorde adoptie van AI voor het onderwijs van nu en in de toekomst.

Waar gaat dit programmaonderdeel over?

Bij steeds meer vraagstukken lopen instellingen tegen de grenzen van de eigen instelling aan (door natuurlijke grenen aan kennis, expertise en budget). Hierdoor groeit de behoefte aan gezamenlijke afspraken rondom wettelijke en ethische kaders, data- en AI-geletterdheid voor docenten (en anderen) en een (gedeelde) autonome en flexibele digitale infrastructuur. De pilothub draagt zorg voor de benodigde bundeling van die kennis en expertise, met als doel dat alle lerenden en docenten van te toekomst veilig gebruik kunnen maken van AI en data om hun leren en werken te verbeteren.

Bij AI zijn we gericht op het bieden van handvatten voor de verantwoordelijke adoptie van AI in het onderwijs. We formuleren een gezamenlijke visie (voor mbo, hbo en wo) op AI, voor en door het onderwijs. Bij studiedata richten we ons op met een verantwoorde inzet binnen instellingen de kwaliteit, effectiviteit en efficiëntie van onderwijs(beleid) te verbeteren. Zo kan het gebruik van studiedata lerenden bijvoorbeeld helpen om met gepersonaliseerde begeleiding en onderwijs-op-maat, soepel hun onderwijs te volgen.

Aanvoerder aan het woord  

Voor wie doen we dit?

Lerenden

De lerende krijgt een eenvoudig en helder overzicht waarin hij kan zien hoe zijn of haarde studievoortgang zich heeft ontwikkeld, hoe hij ervoor staat en waar hij op basis van die inzichten zich de komende tijd op zouden moeten focussen. Er staan hem slimme hulpmiddelen ter beschikking die helpen bij keuzes in het leren zelf of het plannen daarvan.

Docenten

De docent ziet hoe zijn studenten zich hebben ontwikkeld, hoe hun voortgang er nu voor staat, wat hij op basis van die inzichten eventueel aan interventies kan plegen en het beste kan adviseren voor de komende tijd.

Onderzoekers

Een onderzoeker heeft voor zijn onderzoek de beschikking over meerjarige, kwalitatief hoogstaande data (eventueel op nationaal niveau) van betrouwbare bronnen met duidelijke definities en beschrijvingen.

Studentbegeleiders

Een studentbegeleider heeft voor een advies- of begeleidingsgesprek gesprek een eenvoudig en helder overzicht waarin hij kan zien hoe de student zich heeft ontwikkeld, hoe de student er nu voor staat en hoe zich dat verhoudt tot andere studenten, en wat hij op basis van die inzichten het beste kan adviseren voor de komende tijd.

Beleidsadviseurs

Een beleidsadviseur heeft voor belangrijke vraagstukken een eenvoudig en helder overzicht, gebaseerd op betrouwbare gegevens, waarin hij kan zien hoe de belangrijke beleidsthema’s zich de afgelopen jaren hebben ontwikkeld binnen de instelling, wat de impact is geweest van zijn beleidsadviezen tot nu toe, en wat de urgente thema’s worden voor de komende tijd om data gedreven adviezen te kunnen voorstellen.

Onze aanpak

Themalijnen en projecten

Binnen Studiedata en AI werken we langs de vier themalijnen. In deze themalijnen lopen verschillende projecten.

Veilig en juist gebruik van AI en data

AI en data bieden kansen voor het onderwijs, maar het veilig en juist kunnen gebruiken van AI en data is niet vanzelfsprekend. We zorgen voor een samenhangend geheel van richtlijnen, kaders en handvatten die aansluiten bij Europese en landelijke wet- en regelgeving, die publieke waarden beschermen en waarmee instellingen zelf aan de slag kunnen.

Referentiekader 2.0 voor ethisch verantwoorde inzet van data en AI

Leren over én met data en AI

Het herkennen van de kansen en risico’s van AI en de inzet van studiedata is de eerste stap van innovatie. Door het delen van de resultaten van experimenten, best practices, pilots en onderzoek vergroten we de omloopsnelheid van kennis. We creëren bewustzijn voor de risico’s en kansen die AI biedt om ons onderwijs te verbeteren.

Werken met data en AI

Beter onderwijs door de inzet van AI en data vraagt om een betrouwbare, toegankelijke en toekomstvaste infrastructuur die is gebaseerd op publieke waarden en heldere architectuurkeuze. We werken aan infrastructuren, generieke tools en uitwisseling van kennis en expertise die nodig zijn voor het werken met AI en data.

Center for Educational Data Analytics (CEDA)

Nationale experimenteer-omgeving Learning Analytics

Toekomst met data en AI

De ontwikkelingen rond AI gaan snel en vragen een voortdurende vinger aan de pols. Met visie-trajecten, expertmeetings en futuringsessies voorkomen we verrassingen en kunnen in een vroeg stadium nieuwe initiatieven starten of bestaande initiatieven bijsturen.

Community Data & AI

Onze community is het netwerkplatform rondom deze thema’s en projecten. Hier wordt, door alle themalijnen heen, met instellingen kennis gedeeld, waarin samen ervaringen worden opgedaan en waar instellingen met ons de innovatieagenda rondom data en AI vormgeven en uitvoeren. Inmiddels heeft de community al meer dan 750 leden. Sluit jij ook aan? Ga meteen naar de community.

 

Expeditie AI

In samenwerking met SURF werkt Npuls aan Expeditie AI, een gezamenlijke ontdekkingsreis naar het onderwijs van de toekomst. Alles wat bij Npuls, SURF en aangesloten onderwijsinstellingen met AI gebeurt, valt onder Expeditie AI. Meer over Expeditie AI lees je hier.

 

Blijf op de hoogte

In de sprintpresentatie van de pilothub brengen we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in Studiedata en AI. Wil je de eerstvolgende sprintpresentatie bijwonen? Doe mee via onderstaande link. Daar kun je ook vorige sprintpresentaties terugkijken.

Doe mee aan de sprintpresentatie
Vragen? Neem contact op met het team van Studiedata & AI
JaapJan Vroom
Aanvoerder
Bram Enning
Programmamanager a.i.

Het laatste nieuws

Onderwijs bewegen