Kans om regie over leermaterialen te pakken
Het maken, delen en (her)gebruiken van digitale en open leermaterialen biedt veel kansen voor lerenden, docenten en onderwijsinstellingen. Leermaterialen zijn belangrijk voor elke instelling en de roep om meer regie te pakken over de leermaterialen wordt groter. Om zo te voorkomen dat lerenden veel geld kwijt zijn aan lesmateriaal. Maar ook om duurzaamheid te bevorderen door gezamenlijk leermaterialen te ontwikkelen en open te delen. Zo behouden instellingen hun onafhankelijkheid en docenten hun autonomie over leermaterialen. Met de regeling OpenUp van de transformatiehub Digitale leermaterialen ondersteunt Npuls instellingen daar graag bij.
Regeling OpenUp
Met de regeling OpenUp geeft Npuls alle mbo-, hbo- en wo-instellingen de mogelijkheid om hun ambities met digitale en open leermaterialen te formuleren en realiseren. De regeling gaat over het gebruik van de drie categorieën digitale leermaterialen; gesloten, semi-open en open. Elke instelling heeft de gelegenheid haar eigen startsituatie vast te leggen met een impactscan, en daarbij een plan te maken om binnen bijna 1,5 jaar vooruitgang te boeken. Zo kiest elke instelling haar eigen aanpak die past binnen de eigen organisatie en realiseren ze een aantoonbare, structurele impact.
De regeling biedt gelegenheid om aan de slag te gaan met visie en beleid, systemen en platformen, bewustwording en implementatie. Npuls helpt met de verbinding tussen de deelnemende instellingen en het faciliteren van samenwerking aan landelijke en sectorbrede vraagstukken. Daarnaast wordt nauw samengewerkt met SURF die deelnemende instellingen ondersteunt bij het in gebruik nemen van diensten voor digitale leermaterialen.
Impactscan centraal
De impactscan staat centraal tijdens de gehele regeling: het is een kwalitatief instrument om bij de start aan te geven waar de instelling staat, waar zij naar toe wil, en waarmee zij de structurele impact meetbaar kan maken. Dit gebeurt aan de hand van 6 aandachtsgebieden:
- Visie en beleid
- Professionalisering
- Cultuur
- Samenwerking
- Ondersteuning
- Infrastructuur
Volg na aanmelding de instructie voor de uitvoer van de impactscan waarmee je je eigen startsituatie, groeiscenario en actieplan schetst en deze meetbaar maakt.
Nicolai van der Woert vertelde tijdens de voorlichtingsbijeenkomst meer over de impactscan. Kijk de sessie terug (vanaf 20:00 minuten) en bekijk hier de presentatie.
Webinars
We organiseren ook een serie webinars over het organiseren van open leermaterialen binnen je instelling. Daarbij staan de 6 aandachtsgebieden uit de Impactscan OpenUp centraal.
Webinar 1 – dinsdag 1 oktober 10.00- 11.00 uur
Kijk het webinar terug: Visie, beleid & cultuur rond open leermaterialen
Webinar 2 – dinsdag 5 november 10.00 – 11.00 uur
Meld je aan: Ondersteuning en professionalisering
Webinar 3 – dinsdag 3 december 10.00 – 11.00 uur
Meld je aan: Infrastructuur & Samenwerking
Over de regeling OpenUp
Heb je vragen over de regeling? Check de FAQ of mail naar leermaterialen@npuls.nl
Doel
Instellingen regie laten nemen over hun leermaterialen, waarbij open leermaterialen een vanzelfsprekend alternatief zijn en leermaterialen altijd en overal toegankelijk zijn voor iedereen.
Deelnemende instellingen
Mbo-instellingen
- Alfa College
- Curio
- Firda
- Graafschap College
- ROC van Amsterdam en Flevoland
- ROC Gilde
- Summa College
- Zadkine
Hogescholen
- Avans Hogeschool
- Breda University of applied Sciences
- Fontys
- Hanzehogeschool
- Hogeschool van Amsterdam
- Hogeschool Arnhem Nijmegen
- Hogeschool Inholland
- Hogeschool Rotterdam
- Hogeschool Saxion
- Hogeschool Utrecht
Universiteiten
- Maastricht University
- Radboud Universiteit
- Rijksuniversiteit Groningen
- TU Eindhoven
- TU Delft
- Wageningen University & Research
Financiering
Er is een vergoeding van 60.000* euro per deelnemende instelling beschikbaar. Hiervan wordt 50% uitbetaald na toelating tot de regeling en 50% na uitgevoerde eindevaluatie. Dit bedrag stelt de instelling in staat om de inzet van een projectleider en/of betrokken specialist voor circa 1,5 jaar te financieren.
Looptijd
De uitvoer van de plannen binnen de instelling loopt van 1 september 2024 tot en met 31 december 2025.
Richtlijnen, bemensing en deelname aan bijeenkomsten
Elke deelnemende instelling benoemt een projectleider:
- Die contactpersoon is voor Npuls.
- Die acteert op strategisch- en beleidsniveau.
- Die deelneemt aan de landelijke projectleidersbijeenkomsten. Deze vinden 1 à 2 x per kwartaal fysiek plaats.
- Die een projectteam samenstelt met specialisten, zoals docentadviseurs (CTL), bibliotheekmedewerkers, onderwijsondersteuners, beleidsmedewerkers, docenten, inkoopmedewerkers en studenten.
- Die zorgt voor inzet van betrokken specialisten uit de instelling voor de werk- en themabijeenkomsten.
Ondersteuning tijdens de regeling
- Npuls organiseert diverse werk- en themabijeenkomsten voor de deelnemende instellingen ter ondersteuning van de projectleiders en betrokken specialisten.
- De bijeenkomsten worden toegespitst op de behoeften van deelnemende instellingen en gepland in afstemming met de projectleider en gaan van start vanaf september.
- Npuls zorgt voor begeleiding en faciliteert de samenwerking aan landelijke vraagstukken.
- Lessons learned en praktische templates worden verzameld en open beschikbaar gemaakt. Deelnemers werken hieraan actief mee.
- Npuls legt hierbij de verbinding met de Community edusources.
Inrichting systemen
- Inzet van edusources, SURFsharekit en Wikiwijs Maken of Delen wordt geadviseerd, indien nodig gefinancierd en Npuls en SURF bieden hulp bij de technische inrichting voor de looptijd van de regeling.
- Instellingen kunnen gebruik maken van andere (opslag)systemen, zolang deze te ontsluiten zijn via standaarden (bij voorkeur OAI-PMH) en deze volgens een geschikte standaard (bij voorkeur (NL)LOM) zijn gemetadateerd. De instelling dient dan zelf een eventuele conversie van leermaterialen technisch te begeleiden (team edusources kan hierin adviseren).
- Npuls financiert de licentiekosten wanneer instellingen in het verleden nog geen aanspraak hebben gemaakt op een licentievergoeding (dit staat los van de vergoeding voor bemensing).
Meten en monitoren
- De impactscan wordt gebruikt bij het indienen van de aanvraag en is de startsituatie van de instelling: de instelling stuurt de resultaten van de impactscan incl haar actieplan op, ondertekend door een lid van het College van Bestuur.
- De impactscan wordt halverwege de looptijd gebruikt om voortgang te meten en te bespreken in een een mid-term review (in template wordt voorzien).
- De impactscan wordt gebruikt bij de eindevaluatie (in template wordt voorzien) Deze vindt plaats bij de deelnemende instelling.
Toelating
Een onafhankelijke commissie beoordeelt de impactscans inhoudelijk. De commissie bestaat uit de volgende leden:
- Frank van der Hoeven – programmamanager Open Science, TU Delft
- Rose van Iperenburg – informatiemanager HAN University of Applied Sciences / aanvoerder hbo Digitale sectorvoorzieningen
- Marc Dietzenbacher – MBO Raad / verbinder mbo transformatiehub Digitale leermaterialen
- Nicolai van der Woert – RadboudUMC / expert open leermaterialen (adviseur)
Criteria voor toelating
De beoordelingscommissie heeft de instellingen geselecteerd op basis van onderstaande vier criteria. Hiervoor gebruikten ze een weging per criterium die onderdeel is van de impactscan.
1. Ambitie
De instelling heeft een groeipad voor ogen en laat in de aanvraag minimaal zien hoe te komen tot een plan en de implementatie daarvan.
2. Impact
De instelling maakt de impact voor de komende 1,5 jaar én daarna voldoende concreet aan de hand van de 6 aandachtsgebieden uit de impactscan.
3. Acties
Er zijn acties geformuleerd voor alle 6 aandachtsgebieden van de impactscan. Deze acties zijn concreet en specifiek. Er is beschreven hoe de acties een duurzame plek in de organisatie krijgen door stappen op het gebied van visie en beleid. Evaluatieaanpak en –criteria zijn geformuleerd.
4. Planning en realisatie
Helderheid en realisme van de planning en ureninzet. Adequaatheid van de projectorganisatie.