Impactscan

De ImpactScan is een begeleidingsinstrument voor het veranderproces voor onderwijsinstellingen die aan de slag willen met digitale open leermaterialen. De scan helpt instellingen om de huidige situatie in kaart te brengen en op basis daarvan ambities en een actieplan te formuleren. Op die manier komt cyclisch verbeteren en innoveren binnen bereik, en je kunt evidence informed gaan werken.

11 juni 2025 3 min

Wat?

De Impactscan bestaat uit twee onderdelen:

Vragenlijst (.xls)

Hiermee beoordeelt de instelling zichzelf op zes aandachtspunten en vijf ontwikkelfasen.
De aandachtsgebieden zijn:

    • Visie & Beleid: In hoeverre is er visie en beleid geformuleerd rondom DOL of is het een onderdeel van de strategie van de instelling?
    • Cultuur: In hoeverre is er een cultuur van delen en (her)gebruiken? En worden DOL geadopteerd door docenten, een team, de organisatie? Worden docenten ervoor erkend en gewaardeerd dat zij DOL maken, delen en (her)gebruiken?
    • Ondersteuning: In hoeverre worden docenten, medewerkers (en andere stakeholders) ondersteund in het maken, delen en (her)gebruiken van DOL?
    • Professionalisering: In hoeverre is er een aanbod rondom het maken, delen en (her)gebruiken van DOL? Is DOL een onderdeel van de professionele ontwikkeling?
    • Samenwerking: In hoeverre is er uitwisseling en overleg over boekenlijsten? Is er samenwerking in de instelling of landelijk vanuit een vakgebied (in community’s)? Is er een samenwerking met uitgeverijen?
    • Infrastructuur: In hoeverre is er een technische infrastructuur waar gemaakte DOL kan worden geplaats waardoor ze centraal te vinden zijn en er een mogelijkheid is voor hergebruik? Is er een aanspreekpunt waar docenten terecht kunnen met vragen?

Voor elk aandachtsgebied bepaalt de instelling haar positie op een schaal van vijf fasen. Deze fasering helpt instellingen om hun huidige situatie te begrijpen en gerichte stappen te zetten richting een duurzame integratie van digitale en open leermaterialen.

    • Nul-fase: Geen of beginnend bewustzijn over DOL; geen inbedding in het curriculum of beleid.
    • Awareness-fase: Groeiend bewustzijn; enkele pioniers gebruiken DOL op eigen initiatief.
    • Experimenteerfase – Experimenten en pilots met DOL worden uitgevoerd en geëvalueerd; mogelijk intentie tot beleidsontwikkeling.
    • Implementatiefase – Projecten rond DOL worden gecontroleerd uitgevoerd en opgeschaald, gericht op integratie in het curriculum en aansluiting op beleid.
    • Duurzaamheidsfase – Gebruik van DOL is ingebed in processen, services, organisatie en infrastructuur; integratie in het curriculum en adoptie door docenten is gerealiseerd.

Actieplan-template (.doc)

Op basis van de resultaten uit de vragenlijst stelt de instelling een actieplan op om de gewenste ontwikkeling te realiseren.
Het gaat daarbij om:

      • Haalbare doelen voor de komende periode
      • Ambitie na 5 jaar beschrijven
      • Impact van de acties concreet en meetbaar beschrijven
      • Keuzes maken: welke aanpak is passend voor jouw instelling?
      • Balans tussen de aandachtsgebieden vinden
      • Planning en realisatie voor de komende periode

Voor wie?

Voor onderwijsinstellingen die een helder beeld willen krijgen van waar zij staan met digitale open leermaterialen.

Type kennisproduct

Vragenlijst in Excel, Actieplan template in Word document

Samenvatting

De Impactscan helpt onderwijsinstellingen inzicht te krijgen in hun huidige situatie rondom digitale en open leermaterialen. Aan de hand van zes aandachtsgebieden en vijf ontwikkelingsfasen brengt de scan sterktes en verbeterpunten in kaart. Op basis daarvan stelt de instelling een actieplan op om doelgericht te werken aan duurzame integratie van open leermaterialen.

Naar de impactscan