Participatie in Npuls

Wij zijn samen Npuls. Samen werken we aan de transformatie van het onderwijs. Dit gebeurt al op verschillende plekken binnen de instellingen, daarnaast kun je als individu, als sleutelteam of als instelling participeren in verschillende community’s, pilots en projecten van Npuls.

We werken met drie participatieniveaus: meedoen, meedenken en meekijken.

Handen schudden

Meedoen

Actieve inzet vanuit de instelling, een CvB-besluit en gecoördineerd door het sleutelteam.​

Meedenken

Inzet van mensen, bijvoorbeeld in pilots of werkgroepen, een sleutelteambesluit. ​

Meekijken

Op persoonlijke titel, gericht op het volgen van ontwikkelingen. Informeren van sleutelteam wordt aanbevolen.

De sleutelteams coördineren de diverse aanvragen van Npuls. Zij spelen een cruciale rol bij het inzetten van de ontwikkeling en implementatie van Npuls oplossingen en -activiteiten binnen hun eigen instellingen. De sleutelteams zijn ook het aanspreekpunt voor hun eigen collega’s. Bekijk hier de contactgegevens van de sleutelteams.

We zien de groep onderwijsprofessionals die met ons meedenkt en meekijkt groeien. Zij delen hun kennis en ervaringen, wat waardevolle inzichten en samenwerkingen opleveren. Het is belangrijk dat het sleutelteam en alle onderwijsprofessionals die bijdragen binnen een instelling met elkaar in contact staan. 

Bekijk hieronder de actuele uitvragen van de verschillende programmaonderdelen en bepaal waar jullie inzet waardevol is.

Digitale leermaterialen

Word lid van de community edusources: de nationale community om samen te werken rond open leermaterialen.
Bekijk de roadmap van Digitale leermaterialen met een overzicht van onze activiteiten.

Meedenken – Conferentie Samen werken aan kwalitatieve, betaalbare en impactvolle leermaterialen

Wil jij bijdragen aan het vergroten van de toegankelijkheid van kwalitatieve leermaterialen? Kom dan naar de 2e conferentie van de Content Advies Raad (CAR) op 14 februari 2025. We gaan dieper in op de onderwerpen die de deelnemers van de 1e conferentie hebben aangedragen, zoals erkennen en waarderen van docenten, instrumenten voor (her)gebruik digitale leermaterialen, opschalingsmogelijkheden van een kwaliteitsmodel en meer.

Datum: Vrijdag 14 februari
Tijd: 10.00 tot 16.00
Locatie: Domstad Utrecht

Meer informatie en aanmelden voor de conferentie

Wendbaar georganiseerd onderwijs

Bekijk de roadmap van Wendbaar georganiseerd onderwijs met een overzicht van onze activiteiten.

Meedenken – Beeldtaal voor interoperabiliteit

Ben je functioneel beheerder of informatiemanager en wil je graag goed uitleggen waarom standaardisatie belangrijk is en hoe dat kan bijdragen aan wendbaar onderwijs? SURF en Npuls werken samen aan de ontwikkeling van een beeldtaal voor interoperabiliteit die het gesprek over standaarden kan ondersteunen. We willen onze tussenresultaten graag delen en bespreken met de meedenkers, zodat we de feedback kunnen verwerken in een volgende versie.

  • 2 december 9.30 – 12.30 uur
  • 16 december 12.00 – 15.00 uur
  • Locatie: SURF Utrecht

Ben je nieuwsgierig? Kom dan naar de sessies en denk met ons mee over de volgende stap!

Meld je aan voor de meedenksessies

Studiedata en AI

Word lid van de Community Data & AI: het netwerkplatform rondom deze thema’s.

Meedenken – Learning Analytics

Startdatum en looptijd: 01-01-2024 t/m 01/07/2025. Evaluatie en eindpresentatie volgt september 2025.

Inhoud: We zijn op zoek naar instellingen die een concrete onderwijskundige vraag willen beantwoorden met learning analytics. Wil je bijvoorbeeld een dashboard voor studenten waarin ze hun eigen voortgang binnen een module kunnen volgen en vergelijken met anderen? Of wil je juist docenten en/of studiebegeleiders hun werk beter laten doen door het bij elkaar brengen van gegevens uit verschillende bronnen?

Vanuit Npuls bouwen we een infrastructuur waarin data uit verschillende systemen gecombineerd kunnen worden, welke we graag met de instellingen verder onderzoeken en mee experimenteren.

Wat vragen we van de instelling?
Van instellingen verwachten we naast een concrete en realistische use-case vooral commitment, eigenaarschap alsook onderwijskundige kennis. Uiteindelijk moet bijvoorbeeld het uitgewerkte dashboard voor hen een meerwaarde vormen t.b.v. het onderwijs. We verwachten dat verschillende mensen binnen de instelling betrokken zullen worden die normaliter ook bij dit thema en type project betrokken zijn, zoals projectleider, privacy officer, data-expert, onderwijskundige. Verder is het essentieel dat de benodigde data beschikbaar zijn.

Zijn er (selectie)criteria om in te schrijven?

Bij de selectie houden we rekening met:

  • Verdeling mbo/hbo/wo
  • Haalbare use-case binnen tijdsbestek
  • Beschikbare (development) capaciteit vanuit de instelling
  • Aantoonbare commitment instelling en eigenaarschap
  • Beschikbare data en geleverd volgens een standaard
  • Ethische overwegingen

Interesse? Neem contact op met het sleutelteam van jouw instelling.

EdTech

Word lid van de EdTech Community: dé plek waar onderwijsinstellingen en bedrijven in Educatieve Technologie elkaar vinden.

Meedenken – Enquête: wensen co-creatie

Enquête: wensen co-creatie (zie ook bijgevoegde flyer)

In maart hebben we het tweede EdTech Start-up in Residence (SiR) programma succesvol afgerond. Drie van de vijf deelnemende instellingen hebben samen met een EdTech start-up een oplossing voor het onderwijs ontwikkeld. Hoe nu verder? Daar hebben we jouw hulp bij nodig!

Vervolg SiR EdTech: wat vind jij? 

Als je nu met een EdTech bedrijf een oplossing zou kunnen ontwikkelen, wat zou dat dan zijn? Welke innovatievraagstukken leven er binnen mbo, hbo en wo-instellingen die met EdTech toepassingen wellicht kunnen worden opgelost?

Vul de enquête over co-creatie in

Invullen kost 5-10 minuten. Je kunt de enquête vanuit iedere rol invullen (bv. als docent, onderzoeker, ondersteuner, adviseur, informatiemanager, opleidingsmanager, etc.) En, deel ‘m gerust! Vragen of verder meedenken? Mail pieternel.debie@npuls.nl.

Meedenken: Co-Creatie Lab, denk mee over co-creatie (binnen en tussen instellingen en met bedrijven)

In januari 2025 gaat de Pilothub EdTech van start met het Co-Creatie Lab (CCL). Co-creatie is het proces waarbij meerdere partijen samenwerken om gezamenlijk waarde te creëren waarin publieke waarden leidend zijn. Binnen het CCL worden bestaande co-creatie activiteiten geanalyseerd met als doel om het belang van co-creatie aan het voetlicht te brengen en randvoorwaarden en succesfactoren op te halen. Dit wordt gedaan d.m.v. een reeks interviews.

Startdatum en looptijd: Januari – mei
Wij zijn op zoek naar: 

  • voorbeelden van samenwerking tussen startups/bedrijven en mbo-instellingen en willen graag gezamenlijk (bedrijf en instelling samen) met hen in gesprek. We zijn benieuwd naar jullie ervaring met co-creatie, wat dit voor jullie betekent, hoe jullie het aanpakken, en wat hierin wel/niet goed werkt.
  • mensen centraal in de instelling, de zogenaamde ‘makelaars’, die een strategische blik op de organisatie én onderwijsinnovatie met ict hebben. Op die manier fungeren zij als verbinder tussen centrale diensten en het onderwijs en kunnen zij invloed uitoefenen op innovatieprocessen. We gaan graag met hen in gesprek over hun ervaring met en kijk op co-creatie, wat dit voor de instelling betekent, hoe innovatie wordt aangepakt, en wat hierin wel/niet goed werkt.

Deadline voor aanmelden: eind februari 2025, via edtech@npuls.nl 

XR

Word lid van de XR Community: het netwerkplatform rondom dit thema.