Op woensdag 12 maart kwamen professionals uit het vervolgonderwijs bijeen om mee te denken over wendbaar georganiseerd onderwijs. Rond de 40 onderwijsprofessionals uit het mbo, hbo en wo, waaronder informatiemanagers, beleidsmakers, onderwijskundigen, en ict-experts, beantwoordden gezamenlijk de vraag: wat verstaan we onder wendbaar georganiseerd onderwijs?
Wat
Gedeeld beeld over wendbaar georganiseerd onderwijs voor en door onderwijsinstellingen.
Voor wie
Voor professionals in mbo, hbo en wo die werken aan wendbaar georganiseerd onderwijs.
Type kennisproduct
Visiedocument
Samenvatting
In dit gedeelde beeld staat wendbaar georganiseerd onderwijs centraal. In zo’n systeem speelt het vervolgonderwijs in op de van lerenden, arbeidsmarkt en maatschappij. Voor de lerende – zowel de initiële student als de LLO-doelgroep – is er de mogelijkheid om te temporiseren, versnellen, verbreden, verdiepen en te personaliseren door middel van een aangepaste volgorde. Er is keuze binnen en buiten de eigen onderwijsinstelling, regio en zelfs landgrenzen. Harmonisatie van processen en systemen is nodig. Net zoals standaardisatie, een gemeenschappelijke taal, en afstemming tussen Nederlandse en Europese standaarden. Om daar te komen moeten we aandacht hebben voor alle veranderkundige aspecten, samenwerken en van elkaar leren.