Het Nederlandse 3E-Raamwerk

Educatieve technologie (EdTech) speelt een steeds centralere rol in het onderwijs en transformeert de manier waarop studenten leren, docenten lesgeven en instellingen middelen beheren. EdTech verwijst naar digitale hulpmiddelen die zijn ontworpen om het onderwijs te bevorderen door het verbeteren van onderwijs- en leerervaringen en het stroomlijnen van administratieve taken. Pilothub EdTech zet zich in om een duidelijke visie te ontwikkelen die de samenwerking en het leren tussen onderwijsinstellingen en EdTech-bedrijven verbetert. Deze visie richt zich op de groeiende behoefte aan effectieve partnerschappen die technologie inzetten om educatieve uitdagingen aan te gaan. Het raamwerk biedt een praktische handleiding om effectiviteit te evalueren, en om evidence-informed keuzes te maken over het ontwikkelen, inkopen en verbeteren van EdTech.

Het 3E-Raamwerk

Hoewel EdTech het potentieel heeft om het leren te verbeteren, hangt de effectiviteit ervan af van de juiste aansluiting op de onderwijscontext. Omdat instellingen geen evidence vereisen, voelen EdTech-aanbieders niet de noodzaak om hun producten grondig te evalueren. Hierdoor ontstaat een vicieuze cirkel waarin tools worden gebruikt zonder duidelijk evidence van hun effectiviteit. De huidige situatie onderstreept de noodzaak van een op feiten gebaseerde evaluatie van EdTech-tools om hun effectiviteit te beoordelen en te bepalen in welke contexten ze het beste werken. Hoewel evaluatie op zichzelf inzicht kan geven in gebruiksvriendelijkheid en implementatie, zorgt evidence ervoor dat evaluaties gebaseerd zijn op meetbare impact in plaats van subjectieve indrukken of gebruiksstatistieken.

Als de vraag naar evidence toeneemt door nationale standaarden, zullen meer EdTech-bedrijven investeren in evaluaties.

– Michael Forshaw, CEO van EdTech Impact

Het Nederlandse 3E-raamwerk biedt een empirisch onderbouwde aanpak om de effectiviteit van EdTech te evalueren. Een belangrijk kenmerk van het raamwerk is de nadruk op continue evaluatie in plaats van statische, eenmalige toetsing. Het hoofddoel van het Nederlandse 3E-raamwerk is niet om evaluatie voor alle tools verplicht te stellen, maar om een cultuur te bevorderen waarin evidence-informed keuzes zijn ingebed in alle EdTech-gerelateerde processen. Het raamwerk dient als een praktische handleiding voor het genereren, interpreteren en gebruiken van evidence. Het biedt een toegankelijk en bruikbaar proces om evidence-informed keuzes te maken over het ontwikkelen, inkopen en verbeteren van EdTech.  Het Nederlandse 3E-raamwerk legt een stevige basis voor een diepere samenwerking tussen wetenschap, onderwijsinstellingen en de EdTech-sector. Wanneer alle betrokkenen samen evidence genereren, interpreteren en toepassen, verschuift de inzet van EdTech van trial- and-­error naar een strategisch en duurzaam proces. Uiteindelijk maakt dit de weg vrij voor een effectieve en toekomstbestendige integratie van onderwijstechnologie.

Niveaus van evidence

Brons

Het brons-niveau vertegenwoordigt de basisstandaard van evidence en is gebaseerd op niet-empirisch onderzoek zonder meetbare data. De bevindingen zijn afgeleid van theoretische modellen in plaats van toetsing in de praktijk. Ze geven aan of de tool is gebaseerd op solide onderwijstheorieën en goed gerepliceerde onderzoeksstudies. Onderzoeksmethoden op dit niveau omvatten het opstellen van een logisch model, het bouwen van een theory of change, literatuuronderzoek en consultaties met experts om de effectiviteit van een EdTech-tool te veronderstellen.

Zilver

Het zilver-niveau omvat experimentele studies zonder een controlegroep of vergelijkings- groep, wat betekent dat causaliteit niet definitief kan worden vastgesteld. Onderzoeksmethoden op dit niveau zijn onder andere correlationele studies, gebruikersonderzoek, analyses van contributie en kleinschalige casestudies. Ook al kunnen bevindingen wijzen op een positieve samenhang tussen het gebruik van EdTech en relevante uitkomsten, missen ze de wetenschappelijke degelijkheid die nodig is om causaliteit aan te tonen. resultaten, missen ze de nauwkeurigheid die nodig is om een causaal verband te bevestigen.

Goud

Het Goud-niveau vertegenwoordigt de hoogste standaard van evidence. Dit niveau vereist experimentele studies met een controle- of vergelijkingsgroep om sterke causale verbanden vast te stellen. Onderzoeksmethoden zijn onder andere gerandomiseerde gecontroleerde onderzoeken (Randomized Control Trials: RCT’s), quasi-experimentele studies en case-controlstudies. Dit niveau garandeert dat de bevindingen statistisch significant zijn en de effectiviteit worden geëvalueerd binnen verschillende subgroepen, waarbij eventuele verschillen worden verklaard.

Stappen voor het gebruik van het raamwerk

1. Evidence verzamelen

Evidence wordt gegenereerd via publiek-private samenwerkingen, waarin instellingen en EdTech-­ aanbieders in co-creatie samenwerken om onderzoek te doen en betrouwbare evidence te produceren over de effectiviteit van EdTech.

2. Evidence toepassen

Zodra de evidence beschikbaar is, wordt deze ingezet bij besluitvorming. Instellingen gebruiken de evidence om tools te selecteren die aansluiten bij hun specifieke onderwijsbehoeften. EdTech-bedrijven gebruiken de evidence om verbeterpunten te identificeren en hun tools gericht door te ontwikkelen om de impact daarvan te vergroten.

3. Evidence actualiseren

Het verzamelen van evidence is een continu proces dat meebeweegt met veranderende behoeften. Instellingen actualiseren evidence op basis van prestaties in de praktijk en hun veranderende prioriteiten in het onderwijs. EdTech-bedrijven actualiseren evidence telkens wanneer zij verbeteringen doorvoeren of nieuwe functionaliteiten introduceren, zodat hun tools relevant en effectief blijven.

Download het Nederlandse 3E-Raamwerk

Download het Nederlandse 3E-Raamwerk

Contact

Daan Jonker
Kwartiermaker

Manika Garg
Onderzoeker/projectleider

Algemeen