Visie op toetsing, examinering en AI + handreikingen
De snelle ontwikkeling van generatieve AI roept belangrijke vragen op over de inrichting en uitvoering van toetsing en examinering in het onderwijs. Deze visie biedt een toekomstgericht kader voor onderwijsinstellingen om op een verantwoorde en doordachte manier met deze ontwikkelingen om te gaan. Naast de visie zijn er ook een viertal handreikingen die onderwijsinstellingen helpen bij de praktische toepassing.
Wat?
Toekomstgerichte benadering van toetsing en examinering in het licht van AI. Aandacht voor kansen en aandachtspunten binnen mbo, hbo en wo. Daarbij ook de onderbouwing en handreikingen op het gebied van AI.
Voor wie?
Beleidsmedewerkers, onderwijskundigen, docenten, examencommissies, toets- en onderwijsontwikkelaars binnen mbo, hbo en wo.
Samenvatting
Deze landelijke visie verkent de impact van generatieve AI op toetsing en examinering en biedt handvatten voor het ontwikkelen van AI-bewuste toetspraktijken. De publicatie verbindt actuele wetenschappelijke inzichten met praktische voorbeelden en belicht hoe instellingen kunnen zorgen voor valide, eerlijke en leerdoelgerichte toetsing. Belangrijke thema’s zijn onder meer het waarborgen van toetsintegriteit, het versterken van AI-geletterdheid, het bevorderen van zelfregulatie bij studenten, en het benutten van AI als ondersteunend instrument binnen constructief afgestemd onderwijs. De visie biedt een gedeeld uitgangspunt voor sectorbrede afstemming en innovatie.