AI ontwikkelt zich razendsnel en vindt zijn weg naar het klaslokaal. Dat vraagt om fundamentele aanpassingen in onderwijspraktijken en vaardigheden van docenten en studenten. AI-geletterdheid – het kunnen omgaan met AI op een kritische, verantwoorde en effectieve manier – wordt steeds belangrijker. Dit kennisproduct presenteert een onderbouwd raamwerk voor AI-geletterdheid in het onderwijs.
Wat
Kennisproduct over wat AI-geletterdheid inhoudt, waarom het belangrijk is en hoe onderwijsprofessionals dit kunnen stimuleren in mbo, hbo en wo.
Voor wie
Voor onderwijsprofessionals in mbo, hbo en wo die werken met AI in de praktijk: docenten, beleidsmedewerkers, bestuurders, CTL-medewerkers, informatiemanagers en EdTech-partners.
Type kennisproduct
Informatief rapport met raamwerk, onderzoeksbevindingen en praktijkvoorbeelden.
Samenvatting
AI speelt een groeiende rol in het onderwijs, van lesontwikkeling tot studentfeedback. Dit vraagt om AI-geletterdheid: een samenspel van kennis, vaardigheden, attitudes en ethisch bewustzijn. In dit kennisproduct wordt een evidence-informed raamwerk gepresenteerd dat onderwijsprofessionals helpt AI-geletterdheid te begrijpen en te bevorderen. Het raamwerk is gebaseerd op een uitgebreide umbrella review van bestaande wetenschappelijke literatuur, aangevuld met praktijkvoorbeelden en feedback van onderwijsprofessionals via World Cafés. Dit raamwerk helpt professionals in mbo, hbo en wo bij het ontwikkelen van AI-geletterdheid bij zichzelf en hun studenten.