Visie op toetsing, examinering en AI + handreikingen

De snelle ontwikkeling van generatieve AI roept belangrijke vragen op over de inrichting en uitvoering van toetsing en examinering in het onderwijs. Deze visie biedt een toekomstgericht kader voor onderwijsinstellingen om op een verantwoorde en doordachte manier met deze ontwikkelingen om te gaan. Naast de visie zijn er ook een viertal handreikingen die onderwijsinstellingen helpen bij de praktische toepassing (voor meer, zie onderaan de pagina).  

27 mei 2025 1 min

Wat

Toekomstgerichte benadering van toetsing en examinering in het licht van AI. Aandacht voor kansen en aandachtspunten binnen mbo, hbo en wo.

Voor wie?

Beleidsmedewerkers, onderwijskundigen, docenten, examencommissies, toets- en onderwijsontwikkelaars binnen mbo, hbo en wo.

Type kennisproduct

Visiedocument 

Samenvatting

Deze landelijke visie verkent de impact van generatieve AI op toetsing en examinering en biedt handvatten voor het ontwikkelen van AI-bewuste toetspraktijken. De publicatie verbindt actuele wetenschappelijke inzichten met praktische voorbeelden en belicht hoe instellingen kunnen zorgen voor valide, eerlijke en leerdoelgerichte toetsing. Belangrijke thema’s zijn onder meer het waarborgen van toetsintegriteit, het versterken van AI-geletterdheid, het bevorderen van zelfregulatie bij studenten, en het benutten van AI als ondersteunend instrument binnen constructief afgestemd onderwijs. De visie biedt een gedeeld uitgangspunt voor sectorbrede afstemming en innovatie.

Download het visiestuk

 

Hier vind je de theoretische onderbouwing van het visiestuk.

De bijbehorende handreikingen van het visiestuk op toetsing, examinering en AI vind je hieronder. 

Handreiking 1 – Toetsing en examinering in het tijdperk van AI