Kennishackathon: Evidence-informed Evaluatie van EdTech (3E)
De Kennishackathon “Evidence-informed Evaluatie van EdTech (3E)” bracht EdTech-bedrijven, onderzoekers en onderwijsprofessionals samen om de evaluatie van de effectiviteit van EdTech-tools te verbeteren. In dit verslag delen we de inzichten die zijn verkregen tijdens het evenement op 29 januari 2025.
Wat?
Verslag van de Kennishackathon waarin verschillende betrokkenen uitdagingen en ideeën over het 3E raamwerk hebben besproken. In het verslag vind je de inzichten die zijn opgedaan en meer informatie.
Voor wie?
Het verslag is relevant voor onderzoekers, onderwijsprofessionals en EdTech-bedrijven.
Samenvatting
De Kennishackathon Evidence-informed Evaluatie van EdTech (3E) bracht EdTech-bedrijven, onderzoekers en onderwijsprofessionals samen om de evaluatie van educatieve technologie te verbeteren. In Nederland hebben onderwijsinstellingen en EdTech-aanbieders vaak moeite met het selecteren en optimaliseren van tools door een gebrek aan duidelijke, op bewijs gebaseerde richtlijnen. Het 3E Raamwerk streeft naar besluitvorming gebaseerd op bewijs tijdens de hele levenscyclus van EdTech-tools.
Belangrijke conclusies waren de behoefte aan gedeelde verantwoordelijkheid binnen het EdTech-ecosysteem en de noodzaak voor ontwikkelaars om samen te werken met onderwijsprofessionals. Onderwijsinstellingen moeten verder kijken dan marketingclaims en aandacht besteden aan bruikbaarheid, leerresultaten en gebruikersfeedback, terwijl beleidsmakers een cultuur moeten creëren die innovatie en verantwoording in balans houdt. In de bijeenkomst werd benadrukt dat evaluatie een doorlopend proces moet zijn, geïntegreerd in elke fase van ontwikkeling en gebruik van EdTech.
Meer weten over het Nederlandse 3E Raamwerk? Bekijk hier het 3E Raamwerk.