Regelingen

Onderzoekscall Grote vragen in het vervolgonderwijs

12 mei 2025

Npuls financiert 2 thema’s binnen de nieuwe subsidieronde Grote vragen in het vervolgonderwijs 2025. Deze subsidie stimuleert praktijkgericht onderzoek naar vragen die de komende 10 jaar relevant zijn voor de hele vervolgonderwijssector in Nederland. Lees meer over de Npuls-thema’s.

Over de onderzoekscall

Het doel van het onderzoeksprogramma Grote vragen in het vervolgonderwijs is om vragen die in de onderwijspraktijk leven te beantwoorden. Hiermee wil het programma bijdragen aan de vernieuwing en verbetering van het hele onderwijsveld in Nederland. Het onderzoek wordt direct in de onderwijspraktijk uitgevoerd. Onderzoekers en praktijkprofessionals werken tijdens het hele proces nauw samen.

De door Npuls gefinancierde thema’s onderzoeken onderwijsinnovatie met digitalisering waarbij onderzoekers en docenten in het mbo, hbo en wo samenwerken. Dit betekent dat de projecten voor deze thema’s zich op alle 3 de sectoren moeten richten.

Lees meer over de onderzoekcall, voorwaarden en planning op de website van het NRO.

Meer informatie over de Npuls-thema’s

Thema 8 en 9 van de onderzoekscall zijn de Npuls-thema’s. Hieronder vind je per thema een korte toelichting.

Thema 8: Leren zonder drempels

In dit thema wordt vanuit de samenwerking tussen mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten onderzocht wat het betekent voor lerenden in het vervolgonderwijs om zonder organisatorische of procesmatige drempels te leren en wat zij nodig hebben om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Denk hierbij aan vragen als: wat zijn randvoorwaarden voor de onderwijsorganisatie om leren zonder drempels vorm te geven? Wat moet je weten om een samenhangend onderwijsaanbod te organiseren en wat betekent dit voor onderwijsprofessionals? Wat hebben lerenden nodig om regie te nemen op hun leerroute en om keuzemogelijkheden te benutten in flexibel georganiseerd onderwijs? En hoe kunnen mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten hierin samenwerken en van elkaar leren?

Thema 9: Impact van nieuwe technologieën op kwaliteit onderwijs

Onderzoek naar de impact van nieuwe technologieën op de kwaliteit van het vervolgonderwijs is nodig om meer inzicht te krijgen in de kansen en valkuilen ervan. Relevante vragen voor samenwerking tussen mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten hierbij zijn bijvoorbeeld: Wat kunnen deze technologieën (zoals immersieve technologieën of AI) betekenen voor het inrichten van de leerprocessen en voor de leeromgeving? Hoe kunnen nieuwe technologieën helpen bij het verbeteren van de kwaliteit en inclusiviteit van het onderwijs? Hoe kunnen zij bijdragen aan het beter toegankelijk en bruikbaar maken van leermaterialen? Wat zijn de succesfactoren? En wat betekenen nieuwe technologieën voor de digitale geletterdheid van onderwijsprofessionals?

Meld je direct aan op de website van het NRO.

12 mei 2025