Dit was dag 1 van de SURF Onderwijsdagen 2024
Op 12 en 13 november vindt hét onderwijs- en ict-evenement plaats in Amare in Den Haag: de SURF Onderwijsdagen. Ook Npuls is weer van de partij. We nemen je mee in een kort verslag van de eerste dag.
Waartoe leiden wij op?
Na een dansvoorstelling van de studenten van het Koninklijk Conservatorium, gingen Jan Bransen (Radboud Universiteit) en Anne Marie van Rooijen (MBO Utrecht) met elkaar in debat over de vraag: ‘Waartoe leiden wij op?’. Onderwijs gaat om meer dan voorbereiding op werk; het draait om verwondering en ontdekken wie je bent. Docenten spelen hierin een sleutelrol. Technologie in onderwijs roept daarnaast vragen op: is het een verrijking of extra belasting? En hoe zorg je voor die verwondering bij de student? Met deze filosofische vragen zetten we de dag voort.
Lancering GO OPEN
Tijdens de eerste dag van de SURF Onderwijsdagen lanceerden we ook de bewustwordingscampagne GO OPEN. Studenten verdienen keuze in leermateriaal. Dit is een van de statements van de nationale bewustwordingscampagne GO OPEN. We willen een beweging in gang zetten om onderwijsprofessionals in het mbo, hbo en wo bewust te maken van het bestaan van open leermaterialen. We helpen instellingen én ambassadeurs om open leermaterialen goed op de kaart te zetten.
Een van de sessies in de spotlight
In het project Campus van de Toekomst werden verschillende methoden van toekomstdenken toegepast. Barend Last nam ons hierin mee tijdens zijn sessie. Vanuit Design Thinking zijn er tools als de ‘STEEP-analyse’ en het ‘Double Diamond’-model, en met het ‘Futures Wheel’ krijg je inzicht in welke drijvende krachten werkzaam zijn, welke trends deze veroorzaken en hoe dit tot consequenties leidt. Door intuïtie te parkeren en toekomsttoetsen toe te passen, voorkom je tunnelvisie en evalueer je ideeën kritisch. Zo helpt toekomstdenken ons gestructureerd en creatief vooruit te kijken, zodat we weloverwogen beslissingen kunnen nemen voor een betere toekomst.