With a Little Help from My Friends - Stimuleren van hergebruik van open leermaterialen
Het delen van open leermaterialen zou logischerwijs opgevolgd worden door het hergebruik ervan. Maar gebeurt dat ook? Onderzoeken naar hergebruik leren dat er barrières zijn die optimaal hergebruik hinderen. Zo kunnen onvoldoende vertrouwen in de kwaliteit of het lastig kunnen bepalen van de relevantie het hergebruik van een leermateriaal in de weg staan. Om hergebruik van open leermaterialen te stimuleren, deed Robert Schuwer (OER Consultancy) namens Npuls onderzoek naar manieren om daar praktische handvatten voor te bieden.
Wat?
Het rapport presenteert de resultaten van een literatuur- en bronnenonderzoek naar praktijken rondom het hergebruik van open leermaterialen. Het onderzoek richt zich op de centrale vraag: welke activiteiten en maatregelen zijn bekend om het hergebruik van leermaterialen te bevorderen? Het rapport schetst de bredere context waarbinnen hergebruik van open leermaterialen plaatsvindt en licht toe welke factoren het hergebruik beïnvloeden. Deze factoren zijn vertaald naar praktische handvatten die onderwijsinstellingen kunnen gebruiken om hergebruik van open leermateriaal te stimuleren. Daarnaast wordt in het rapport ingegaan op de mogelijke rol van generatieve AI en de manier waarop deze technologie het hergebruik van open leermaterialen kan beïnvloeden.
Voor wie?
Het rapport is interessant voor iedereen die actief bezig is met digitale open leermaterialen of daarmee wil starten. Met name beleidsmakers, ondersteuners, docenten, bibliotheekmedewerkers en projectleiders kunnen er hun voordeel mee doen.
Samenvatting
In het rapport valt onder andere te lezen dat het vertrouwen van docenten in de kwaliteit van een leermateriaal een doorslaggevende factor is voor hergebruik. Dat vertrouwen hangt sterk samen met de reputatie van de bron én met de begrijpelijkheid van de beschrijving van het leermateriaal: biedt die voldoende informatie om over te gaan op hergebruik? Een effectieve manier om dit vertrouwen te verhogen, is transparant maken hoe de kwaliteit van het open leermateriaal wordt gegarandeerd.
Een andere belangrijke rol bij het stimuleren van hergebruik ligt in de samenwerking binnen een vakcommunity. Mensen binnen een vakcommunity kunnen elkaar attenderen op kwalitatief goed open leermateriaal en zorgen dat het actueel blijft en onderhouden wordt. Om te zorgen dat docenten en ondersteunende staf voldoende tijd en ruimte te krijgen om actief te zijn in zo’n community, moeten besluitvormers doordrongen zijn van de waarde daarvan. Het advies van Robert Schuwer is daarom: betrek besluitvormers bij activiteiten en vier met hen de successen.