Praktijkcasus: Onderzoek is sleutel tot succesvolle onderwijsvernieuwing

De organisatie van onderwijsinnovatie gaat vaak gepaard met een aantal uitdagingen. Hoe krijg je bijvoorbeeld een beeld van de docent voor wie je aanbod ontwikkelt? In deze praktijkcase lees je hoe Universiteit Utrecht hun onderzoek aanpakte naar de veranderbereidheid van docenten.

11 december 2024 1 min

Wat?

Dit is het tweede deel van een tweedelige reeks waarin het Center for Academic Teaching and Learning (CAT) van de Universiteit Utrecht (UU) centraal staat. In deel één vertellen Mabelle Hernández en Sebastiaan Steenman over de start en opzet van het CAT en welke cutuurverandering hiervoor nodig was. Je leest dit artikel in het CTL Magazine.

Voor wie?

Deze praktijkcasus is relevant voor iedereen die zich bezighoudt met onderwijsinnovatie en onderzoek hoe je docenten hierbij kunt betrekken.

Type kennisproduct

Praktijkcasus

Samenvatting

Deze praktijkcasus laat zien hoe Universiteit Utrecht het onderzoek aanpakte naar de veranderbereidheid van docenten. Om onderwijsvernieuwing succesvol te maken, is het van belang om de docent hierbij te betrekken. Welke onderzoeksmethoden kan je hiervoor gebruiken, hoe zet je dit op en hoe monitor je de resultaten? Mabelle Hernández en Sebastiaan Steenman (UU) lichten dit toe.

Download de praktijkcasus