Onderzoeksrapport Microcredentials
In opdracht van Npuls heeft het onafhankelijke adviesbureau OchtendMensen een onderzoek uitgevoerd naar de urgentie en relevantie van microcredentials. Het doel van het onderzoek was om praktijkervaringen van onderwijsprofessionals uit het mbo, hbo en wo, lerenden en werkgevers te verzamelen en te analyseren, ter ondersteuning van beleidsvorming op landelijk niveau en ter bevordering van kennisdeling tussen onderwijsinstellingen.
Wat?
Onderzoek naar de urgentie en relevantie van microcredentials
Voor wie?
Beleidsmakers en andere onderwijsprofessionals
Samenvatting
Het onderzoek is gebaseerd op 27 semi-gestructureerde diepte-interviews met onderwijsprofessionals, lerenden en werkgevers. Uit de interviews blijkt dat microcredentials in toenemende mate worden ingezet als antwoord op actuele vragen vanuit de arbeidsmarkt. Ze maken het mogelijk om snel en gericht in te spelen op ontwikkelingen en vergroten de mobiliteit van lerenden. Daarnaast stimuleren microcredentials innovatie binnen het onderwijsstelsel en vormen ze een waardevolle aanvulling naast de diplomagerichte leerwegen. Vooral voor universiteiten bieden ze bovendien kansen voor betere aansluiting op internationale ontwikkelingen.
Belangrijkste lessen
De belangrijkste lessen uit het onderzoek zijn dat sectorale verschillen vragen om maatwerk; dat samenwerking tussen instellingen loont, maar vraagt om meer afstemming; dat organisatorische verankering essentieel is en dat bekendheid en legitimiteit voorwaardelijk zijn voor verdere duurzame verankering.
Potentie van microcredentials
Dit onderzoek bevestigt de potentie van microcredentials als instrument voor flexibilisering, innovatie en versterking van de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Voor duurzame implementatie is het van belang dat microcredentials stevig worden ingebed in het onderwijsstelsel en breed worden erkend door zowel onderwijsinstellingen als het werkveld.