Learning Analytics (LA) blijkt een krachtig middel in het digitale onderwijslandschap om leerprestaties en leeruitkomsten van studenten te verbeteren. LA biedt nieuwe inzichten voor zowel docenten als studenten doordat gegevens van digitale platforms goed benut worden. Vooral Student-Focused Learning Analytics (SFLA) zorgt voor een nieuwe trend waarbij studenten rechtstreeks betrokken zijn bij data over hun eigen leerproces. Dit magazine biedt praktijkverhalen, beschrijft de voordelen en uitdagingen van SFLA, en kijkt naar de toekomst van deze technologische mogelijkheden.
Wat?
Dit tweede learning analytics magazine, “Studenten vooruit helpen met learning analytics. Praktijkverhalen, voordelen en uitdagingen gevolgd door een kijkje in de toekomst,” focust op Student-Focused Learning Analytics (SFLA), waarbij studenten inzicht krijgen in hun leerdata via tools zoals dashboards. Bekijk hier het eerste learning analytics magazine. Reageren op dit magazine of jouw praktijkverhaal delen? Ga naar de discussie op het communityplatform.
Voor wie?
Onderwijsprofessionals in het mbo, ho en wo.
Type kennisproduct
Magazine
Samenvatting
Student-Focused Learning Analytics (SFLA) is gericht op het geven van nieuwe inzichten aan studenten door hen direct te betrekken bij hun eigen leerproces via dashboards en andere tools. Dit magazine biedt praktijkverhalen, beschrijft de meest gebruikte toepassingen en bespreekt zowel de voordelen als de uitdagingen van SFLA. Daarbij worden succesverhalen uit de literatuur en actuele inzichten uit interviews met onderzoekers en onderwijsprofessionals gedeeld. Er wordt afgesloten met een blik op de toekomst van SFLA en de mogelijke integratie van generatieve AI zoals ChatGPT, wat kan helpen om het leerproces van studenten te verbeteren.