Educatieve technologie – ofwel EdTech – verwijst naar tools die ontwikkeld zijn om het onderwijs te verrijken of om onderwijsprocessen te verslimmen. EdTech speelt een steeds centralere rol in het onderwijs en transformeert de manier waarop studenten leren, docenten lesgeven en instellingen middelen beheren. Met dit raamwerk stimuleren we een cultuur waarin evidence-informed besluitvorming centraal staat in alle processen rondom EdTech.
Wat?
Het raamwerk biedt praktische richtlijnen voor het beoordelen van de effectiviteit van EdTech en biedt waardevolle inzichten ter ondersteuning van weloverwogen besluitvorming over de toepassing van technologie in het onderwijs in Nederland.
Voor wie?
Voor onderwijsprofessionals (zoals docenten en informatiemanagers), EdTech-bedrijven (waaronder aanbieders en investeerders), beleidsmakers en onderzoekers.
Type kennisproduct
Onderzoek
Samenvatting
Het 3E Raamwerk zorgt ervoor dat beslissingen over EdTech gebaseerd zijn op bewijs in plaats van aannames. Het creëert een cyclus: beter bewijs leidt tot betere tools, en betere tools leveren meer bewijs op. Hierdoor kunnen instellingen producten kiezen die aan hun behoeften voldoen, en aanbieders krijgen inzichten om hun producten effectief te verbeteren.
Het 3E Raamwerk legt een basis voor samenwerking tussen onderzoekers, instellingen en de EdTech sector in Nederland. Door samen te werken aan het genereren, interpreteren en toepassen van bewijs, wordt de adoptie van EdTech een toegankelijk, uitvoerbaar, strategisch en duurzaam proces. Dit leidt uiteindelijk tot een betere en toekomstbestendige integratie van educatieve technologie.
De Nederlandse versie is binnenkort beschikbaar.