Definitienotitie Docentondersteuning
Voor een effectieve en structurele aanpak van docentondersteuning is het belangrijk dat onderwijsinstellingen dezelfde taal spreken. Deze definitienotitie biedt een gedeeld kader voor docentondersteuning. Het zorgt voor een gemeenschappelijke basis en een duidelijke taal.
Wat?
Deze definitienotitie beschrijft de rol en waarde van docentondersteuners binnen onderwijsinstellingen.
Voor wie?
Dit document is relevant voor docentondersteuners en onderwijsinstellingen in het mbo, ho en wo, met name voor beleidsmakers en onderwijsondersteuners die betrokken zijn bij onderwijsvernieuwing.
Samenvatting
Docentondersteuning is cruciaal voor het verbeteren van samenwerking en het inzetten van expertise binnen onderwijsinstellingen. Gebruikmakend van een gemeenschappelijke taal helpt het onderwijsinstellingen hun ondersteuningsnetwerken te versterken en duurzame onderwijsvernieuwing te realiseren. Docentondersteuners spelen een sleutelrol op operationeel, tactisch en strategisch niveau door advies, training en coaching te bieden ter ondersteuning van de lerende cultuur binnen onderwijsinstellingen.