Wat
Rapport en werkwijze voor co-creatie met EdTech in het vervolgonderwijs, gericht op het versterken van publieke waarden
Voor wie
Voor professionals in mbo, hbo en wo die betrokken zijn bij onderwijsinnovatie met ICT, zoals innovatiecoördinatoren, , docenten, bestuurders, en IT-/informatiemanagers en beleidsmedewerkers. Ook relevant voor EdTech-bedrijven die willen samenwerken met onderwijsinstellingen op basis van gedeelde publieke waarden.
Type kennisproduct
Onderzoeksrapport en werkwijze
Samenvatting
In dit onderzoeksrapport beargumenteren we het belang van het pakken van regie in de digitale transformatie door onderwijsinstellingen. In de ontwikkeling van nieuwe educatieve technologie moeten zij van een traditionele klantrol bewegen naar gelijkwaardig partnerschap, zodat publieke waarden beter kunnen worden geborgd. Gezamenlijk met EdTech-bedrijven nieuwe tools ontwikkelen, in co-creatie, is een manier om dit publiek-private partnerschap vorm te geven.
Het rapport beschrijft de uitkomsten van meer dan 30 interviews met onderwijsinstellingen, EdTech-bedrijven en experts over co-creatie van educatieve technologie. Co-creatie vraagt om duidelijke randvoorwaarden binnen de onderwijsinstelling, zoals een open innovatiecultuur, betrokkenheid van stakeholders, en procesmatige ondersteuning. Het rapport bevat een definitie van co-creatie, een overzicht van knelpunten en succesfactoren, en randvoorwaarden. Om instellingen in het mbo, hbo en wo houvast te geven bij het co-creëren van nieuwe EdTech-oplossingen, hebben we de randvoorwaarden vertaald naar een concrete werkwijze. Deze werkwijze is een eerste aanzet en fungeert als een praktisch handvat. De werkwijze is vormgegeven aan de hand van verschillende fasen in het co-creatieproces – van vraagarticulatie tot validatie – en de bijbehorende stappen.