Het gebruik van AI heeft veel voordelen, maar er zijn ook zorgen, met name over kansengelijkheid. Dit visiestuk onderzoekt de diverse meningen en richt zich op de kernvraag of en hoe AI bijdraagt aan het verkleinen of vergroten van kansenongelijkheid.
Wat
Dit document bespreekt hoe AI kan bijdragen aan eerlijke kansen in het onderwijs en biedt richtlijnen voor een zorgvuldige en ethische toepassing van AI in onderwijsinstellingen.
Voor wie
Deze visie is relevant voor beleidsmedewerkers, onderwijsondersteuners, en docenten in het mbo, hbo, en wo.
Type kennisproduct
Visiestuk
Samenvatting
Dit document gaat over hoe kunstmatige intelligentie (AI) kan bijdragen aan eerlijke kansen in het onderwijs. Het legt uit hoe onderwijsinstellingen AI kunnen gebruiken om studenten beter te begrijpen en te ondersteunen, maar ook welke risico’s er zijn, zoals ontoegankelijke AI-oplossingen of vooroordelen in data die kunnen zorgen voor oneerlijke uitkomsten. Er worden praktische stappen beschreven die instellingen kunnen nemen om AI op een zorgvuldige en ethische manier toe te passen, zodat elke student een eerlijke kans krijgt.