EdTech Marktplaats
Wil jij weten wat de EdTech Marktplaats voor jou kan betekenen? Lees dan verder!
Nu al interesse?
Aanleiding ‘EdTech Marktplaats’
Samenwerken met innovatieve EdTech startups en scaleups vraagt om een flexibele manier van inkopen, waarbij het voor alle partijen makkelijk wordt gemaakt om samen te werken. Voor onderwijsinstellingen is het op dit moment echter complex om relatief kleine contracten af te sluiten met EdTech leveranciers. Dit heeft onder andere te maken met strenge (aanbestedings) wet- en regelgeving en de beperkte inkoopmogelijkheden die er daardoor zijn. Om innovatieve oplossingen efficiënt te kunnen inkopen is het nodig om te experimenteren met innovatieve vormen van inkoop. De Pilothub EdTech ontwikkelt daarom een ‘EdTech Marktplaats’ waarop instellingen opdrachten kunnen plaatsen.
“Naarmate de digitale wereld snel verandert, moeten wij als onderwijsinstellingen samenwerken. Door gezamenlijk EdTech aan te schaffen en kennis te delen, besparen we tijd en versterken we onze innovatiekracht.”
Linda Lücker-Jansma – Projectleider Innovatie & Inkoop
Welke opdrachten kan je als instelling plaatsen?
Bestaande EdTech producten
Bestaande kant-en-klare EdTech oplossingen (Commercial Off The Shelf / COTS Software) die door één of meerdere instellingen afzonderlijk of gezamenlijk worden ingekocht op basis van een functionele behoefte.
Nieuw te ontwikkelen EdTech oplossingen
EdTech oplossingen die nog gebouwd dienen te worden en oplossingen die weliswaar bestaan maar die nog geen toepassing vinden binnen onderwijsinstellingen als EdTech.
Ontwikkelexpertise (uren)
Het doorontwikkelen van EdTech oplossingen en hierbij het contracteren van (software)partijen die op uur-basis ontwikkelwerk verrichten. Dit gaat om inhuur voor huidige EdTech oplossingen en niet om categorie 2.
Voor en door instellingen
De EdTech Marktplaats is vormgegeven in samenspraak met deelnemers vanuit van verschillende onderwijsinstellingen. Silvester Draaijer, programmamanager bij de VU Onderwijswerkplaats, onderdeel van het VU Centre for Teaching & Learning (VU CTL), is één van de deelnemers aan het EdTech Marktplaats experiment.
“In mijn eigen werk liep ik vaak tegen de beperkingen aan van huidige aanbestedingstrajecten. Die duren vaak lang en zijn weinig flexibel. Bovendien is het ‘ieder voor zich’, waarbij eenieder voor zijn eigen instelling onderhandelt. Dat is volgens mij geen effectieve manier van inkopen.”
Silvester Draaijer – Programmamanager VU Onderwijswerkplaats
Silvester was dus op zoek naar een snellere, flexibelere en laagdrempeligere manier om een uitvraag te doen voor bepaalde gewenste functionaliteiten voor het onderwijs. Bijvoorbeeld voor nieuwe toetssoftware, software voor interactie in de collegezaal of AI-avatars die kunnen helpen om lastige gesprekken te leren voeren (zie kader hieronder). Een (ander) voordeel van de EdTech Marktplaats vindt Silvester dat je uit (meerdere) bedrijven kunt kiezen die iets bestaands kunnen aanbieden, maar ook opties hebt om iets nieuws te laten ontwikkelen.
Hoe een potentiële aanvraag eruit kan zien, lees je hieronder.
Voorbeeld use-case AI-avatars
Achtergrond: Bij veel opleidingen worden skills getraind en onderwezen. Veel van het onderwijs is gericht op de theoretische kennis, maar de wens is om deze kennis ook praktisch in te zetten. Op dit moment kan dat met bijvoorbeeld de inzet van – dure – acteurs. Om dit praktische deel van het onderwijs te versimpelen wenst de instelling een tool in te kopen die kan ondersteunen bij dit proces.
Doelstellingen:
- Efficiënt onderwijs, geen acteurs.
- Tool die de theorie omzet in de praktijk, en de student daarbij kan toetsen.
- Vaak oefenen zonder extra kosten.
- Tool die ook kan ondersteunen bij non-native speakers die Nederlands spreken of met een anderszins zwaar accent.
- Instellen hoe ‘moeilijk’ de AI-avatar terugspreekt; meegaand of juist niet?
Gevraagd resultaat: Systeem waarin de studenten kunnen oefenen met gespreksonderwerpen. In dit voorbeeld, het voeren van een feedback gesprek met een student die altijd te laat komt. Deze tool ondersteunt de student met communicatieoefeningen en gespreksvoeringtrainingen.
Mogelijke toepassingen: Toepassing in alle vormen van onderwijs, denk hierbij aan patiëntengesprekken, communicatie-opleidingen, sollicitatietrainingen. Een mogelijke doorontwikkeling is VR.
Voordelen van de EdTech Marktplaats
Wat zijn de voordelen voor jou als onderwijsinstelling?
Gezamenlijk inkopen bespaart niet alleen veel kostbare tijd, maar biedt ook de mogelijkheid om betere afspraken te maken met EdTech-bedrijven over inkoopvoorwaarden, publieke waarden en transparante prijzen. De EdTech Marktplaats biedt daarnaast de flexibiliteit om specifieke instellingseisen mee te nemen in de uitvraag, zodat de ingekochte producten en diensten naadloos aansluiten bij de behoeften.
Onderwijsinstellingen profiteren bovendien van de gecombineerde expertise van SURF en Npuls op het gebied van innovatief inkopen.
Waarom een dynamisch aankoopsysteem (DAS)?
Momenteel worden EdTech producten door onderwijsinstellingen veelal ingekocht middels traditionele aanbestedingstrajecten. Hierbij worden aanbestedingen officieel aangekondigd en kunnen partijen zich binnen een gestelde termijn inschrijven voor de opdracht. Deze procedures duren vaak lang, zijn gebonden aan vaste deadlines en strakke regels en bieden weinig ruimte voor aanpassingsvermogen en innovatie. Daarom is bij het experiment EdTech Marktplaats gekozen voor het inrichten van een dynamisch aankoopsysteem, ofwel een DAS. Binnen het gebruik van de DAS worden daarbij enkele experimentele aanpassingen gedaan – bijvoorbeeld dat naast Commercial Off The Shelf producten ook andere zaken kunnen worden ingekocht (zie hierboven) en dat ook bij een bekende contractwaarde tussentijds kan worden ingestapt.
Wat zijn de voordelen van het gebruik van het DAS in dit experiment?
- Aanbod
Doordat nieuwe aanbieders zich continu kunnen inschrijven, hebben onderwijsinstellingen toegang tot de nieuwste en beste EdTech-oplossingen. Dit zorgt ook voor concurrerende prijzen en een hogere kwaliteit van de aangeboden producten en diensten. - Efficiëntie
Het gehele proces is elektronisch en gestandaardiseerd, wat zorgt voor duidelijkheid en openheid. Dit vermindert administratieve lasten en versnelt het inkoopproces.
Wat zijn de voordelen voor EdTech-bedrijven?
Op de EdTech Marktplaats komen vraag en aanbod samen en kunnen EdTech-bedrijven hun producten aanbieden aan alle onderwijsinstellingen. Andere voordelen voor EdTech-bedrijven komen voort uit de flexibelere vorm van het DAS, de kortere doorlooptijden en de mogelijkheid tot samenwerking en co-creatie met onderwijsinstellingen.
Stappenplan
1. Als instelling stel je een intern projectteam samen.
2. Daarna formuleer je namens jouw instelling de opdracht, je stelt de eisen en criteria vast en plaatst deze informatie in de EdTech Marktplaats.
3. Leveranciers kunnen binnen een bepaalde termijn vragen stellen.
4. Als instelling beantwoord je de gestelde vragen.
5. Leveranciers dienen hun offerte in.
6. Vervolgens beoordeel je als instelling de ingediende offertes.
7. De instelling maakt de gunning of afwijzing bekend met motivatie.
8. Tot slot ronden jullie het contract binnen de vastgestelde termijn af en onderteken je het contract.
Ook bijdragen aan de ontwikkeling van gezamenlijke inkoop met onderwijsinstellingen?
Sinds 19 september zijn we live met de testfase van het experiment van de EdTech Marktplaats. In de huidige fase zoeken we onderwijsinstellingen die opdrachten willen plaatsen om de aanpak te valideren. Wij bieden een begeleidingstraject om te kijken of de opdracht passend is, ondersteunen bij het opstellen van de uitvraag, en assisteren met het doorlopen van het inkoopproces. Heb je interesse en wil je samen kijken of je in aanmerking komt?
Ben jij een EdTech-bedrijf?
Deze website is bedoeld om onderwijsinstellingen te informeren. Ben jij een EdTech-bedrijf? Meld je dan direct aan op Mercell, de digitale omgeving van de EdTech Marktplaats. Daar kun je direct reageren op de aanvragen van instellingen.