Conferentie

SURF Onderwijsdagen (dag 1) - Dinsdag 11 november

11 november 2025   10:00 - 18:00 Amare, Den Haag

Op 11 en 12 november zijn de SURF Onderwijsdagen: een conferentie waar alles in het teken staat van het onderwijs van de toekomst. Npuls is goed vertegenwoordigd op de Onderwijsdagen: we organiseren zo'n 30 sessies die jij als bezoeker kan bijwonen. Bekijk de sessies op dinsdag 11 november hieronder. Hopelijk zien we je daar!

In the lead: Connecting National Agendas with Local Action (ENG)

11:35 – 12:20 uur
Plenaire zaal 

Who is truly in the lead in digital transformation — and how does that differ across Europe? In this international panel, speakers from four national organisations — Sarah Knight from Jisc (UK), Hanna Nordlund from Digivisio (Finland), Oliver Janoschka from Hochschulforum Digitalisierung (Germany), and Christien Bok from SURF (Netherlands) — compare how governance, culture, and structure shape who takes responsibility for change.


Ontdek de nieuwe sectorvoorziening AII – de toekomst van Aanmelden, Inschrijven en Intekenen!

11:35 – 12:20 uur
Amare Studio 

Hoe ziet de toekomst van aanmelden, inschrijven en intekenen op onderwijs eruit? In 2025 zijn SURF, Npuls, MBO Digitaal en Studielink samen gestart met de ontwikkeling van een gloednieuwe voorziening: AII. Deze gaat Studielink en CAMBO vervangen en maakt studeren in de toekomst eenvoudiger, flexibeler en drempelloos.


Richting geven aan de toetstransitie

11:35 – 12:20 uur
Jazz 2

Ook jouw onderwijsinstelling werkt aan het herinrichten van toetsing. Er is een duidelijke verschuiving naar vormen die de ontwikkeling van studenten ondersteunen, zoals formatief handelen en programmatisch toetsen – en steeds vaker ook digitaal. Dit jaar brachten we de ervaringen van mbo-, hbo- en wo-instellingen in kaart, zowel inhoudelijk als technisch en organisatorisch. In deze sessie krijg je een inkijkje in het toetslandschap bij collega-instellingen en ontdek je welke handreikingen en tools Npuls samen met hen ontwikkelt.


AI-geletterdheid: de student centraal

11:35 – 12:20 uur
Tango 1

Denk jij bij AI aan studenten? AI-geletterdheid krijgt steeds meer aandacht in het onderwijs, maar bestaande raamwerken richten zich vooral op docenten. In deze workshop staat de student centraal: wat moeten zij weten en kunnen? In drie interactieve rondes verkennen we samen met studenten welke kennis, vaardigheden en houding nodig zijn. We koppelen deze inzichten aan een nieuw, studentgericht raamwerk van Npuls. Zo bouwen we samen aan een actueel en bruikbaar kader voor AI-geletterdheid in het vervolgonderwijs.


Docentondersteuners als pijlers van onderwijsinnovatie: twee competentieprofielen

11:35 – 12:20 uur
Foyer 2

Onderwijsinnovatie draait om meer dan technologie: het vraagt om een integrale aanpak waarin onderwijs, organisatie en beleid samenkomen. Docentondersteuning speelt hierin een sleutelrol, maar de invulling van deze rol verschilt per instelling. In deze sessie maak je kennis met twee complementaire competentieprofielen voor docentondersteuners: één vanuit Npuls en één vanuit het iXperium. Samen vormen ze een gedeeld kader voor professionalisering en strategische inzet. Je reflecteert op de toepasbaarheid binnen je eigen instelling en krijgt praktische handvatten – of je nu zelf docentondersteuner bent of werkt aan onderwijsbeleid.


Versterk de lerende cultuur

11:35 – 12:20 uur
Foyer 3

Waar baseer je je keuzes op bij onderwijsvernieuwing? Een evidence-informed aanpak helpt om doordachte beslissingen te nemen op basis van kennis uit onderzoek én praktijk. Toch is dit in de praktijk vaak lastig, door bijvoorbeeld tijdgebrek of informatie-overload. In deze sessie onderzoeken we samen waarom evidence-informed werken soms moeizaam gaat, welke drempels er zijn en hoe we van elkaar kunnen leren. Zo versterken we stap voor stap een gedeelde, lerende cultuur binnen het onderwijs.


Lifelong Learning in Finland: building a nationwide platform (ENG)

13:25 – 13:50 uur
Plenaire zaal 

Finland has a reputation for well developed education. So what do the Finns do to make the best of digitisation? In this session you will learn about the creation of the nationwide Digivisio platform, the first service (Opin.fi) and future possibilities.


XR content voor iedereen: vinden, delen, doen! 

13:25 – 13:50 uur
Swing

Wil je aan de slag met XR in het onderwijs? Het nieuwe landelijke XR-platform Simulearn helpt je op weg. In deze sessie hoor je hoe het platform tot stand kwam, van idee tot eerste prototypes, in samenwerking met een brede community van docenten, ict’ers, beleidsmakers en leveranciers. Je krijgt inzicht in de gedeelde visie, de zeven kernfuncties en de werking van het platform. Praktisch voor starters, inspirerend voor doorbouwers.


Community-collecties in de spotlight

13:25 – 13:50 uur
Foyer 2

Steeds meer docenten werken met elkaar samen bij het maken en hergebruiken van collecties digitale open leermaterialen. Daarbij gaat het om samenwerkingen tussen instellingen of met kennispartners. In deze sessie zie je hoe zulke samenwerkingsverbanden digitale open leermaterialen zichtbaar en beschikbaar maken via hun eigen portaal, tegelijk met het publiceren op edusources. Je leert ook wat het deze groepen oplevert.


European Perspectives on Generative AI in Education: What’s next? (ENG)

14:00 – 14:45 uur
Plenaire zaal 

How are different countries integrating AI into education and what can we learn from each other’s experiences? In this international panel, we bring together a wide range of European perspectives to look into at European innovation with and around generative AI and how different educational futures are envisioned. We will dive into the challenges faced, lessons learned and explore what role European collaboration can play.


Demonstratie eduwallet

14:00 – 14:45 uur 
Swing

Kom kijken hoe een ‘eduwallet’ gebruikt kan worden in het onderwijs! Om lerenden regie te geven over hun eigen scholing, dienen een aantal zaken digitaal rondom die lerende georganiseerd te worden. Een persoonlijke eduwallet met een digitale identiteit (zoals eduID) en studieresultaten (onder meer edubadges) kan een belangrijk digitaal hulpmiddel zijn voor ‘leven lang ontwikkelen’. Binnen Npuls en elders in Europa wordt dit onderzocht en beproefd middels educatie-proeftuinen.


Anderhalf jaar OpenUp: samen aan de slag met open leermaterialen!

14:00 – 14:45 uur 
Jazz 2

In deze interactieve workshop delen deelnemende instellingen hun ervaringen met het werken aan FAIR en open leermaterialen. Je ziet welke stappen ze hebben gezet, welke aanpakken ze kozen en wat dit oplevert in de praktijk. Sinds september 2024 doen 24 mbo-, hbo- en wo-instellingen mee aan OpenUp. Zij krijgen ondersteuning bij het werken met open leermaterialen en gebruikten de impactscan om gerichte actieplannen op te stellen. Deze sessie biedt inspiratie en praktische inzichten om de impact in jouw instelling te vergroten. Of je nu docent, beleidsmaker of contentontwikkelaar bent.


Toekomstlab voor toetsing: stap in het jaar 2040!

14:00 – 14:45 uur 
Jazz 3

In deze workshop leer je op een toegankelijke manier ‘futuring’ als denkwijze kennen. In een groep verken je een scenario voor toetsing in 2040 en bespreek je de impact ervan op het onderwijs.


Experimenteren met AI en vindbaarheid: leer van regionale experimenten

14:00 – 14:45 uur 
Tango 1

Hoe maak je informatie over onderwijsinnovatie écht vindbaar – snel, accuraat en zonder doublures tussen instellingen? Generatieve AI biedt kansen, maar roept ook vragen op. In deze sessie hoor je hoe mbo-, hbo- en wo-instellingen hiermee experimenteren in Npuls. Ze delen hun aanpak, inzichten en uitdagingen. Met concrete voorbeelden uit de praktijk laat de sessie zien hoe AI kan bijdragen aan slimmere kennisdeling en samenwerking.


GenAI voor, door en met het onderwijs

14:00 – 14:45 uur 
Tango 2

Wat is er nodig voor een veilig en onafhankelijk AI-ecosysteem dat publieke waarden waarborgt? In deze sessie voor informatiemanagers, CIO’s en architecten verkennen we de randvoorwaarden rond privacy, security, AI-Act en AI-geletterdheid. We bespreken architectuurkeuzes, privacy by design en modelselectie – en vooral: hoe we dit samen vormgeven. Ook delen deelnemers aan de EduGenAI-pilot hun ervaringen uit de praktijk.


Samen op weg naar drempelloos leren: ervaar de Gereedheidscan 

14:00 – 14:45 uur 
Foyer 2

Of je nu docent bent, onderwijskundige, beleidsmaker of betrokken bij contentontwikkeling: als je je bezighoudt met digitale leermaterialen, mag je deze sessie niet missen.


Monitoren van digitale competenties: wat en hoe?

14:00 – 14:45 uur 
Foyer 3

Veel instellingen zoeken naar manieren om digitale competenties van onderwijsprofessionals inzichtelijk te maken – maar wát moeten we precies monitoren? En hoe doe je dat duurzaam en betekenisvol? In deze interactieve sessie ga je in gesprek met verschillende partijen, waaronder JISC en verschillende Nederlandse instellingen die werken met eigen monitoringsinstrumenten. Via korte pitches en stellingen verkennen we samen de toekomst van monitoring: van strategisch beleid tot persoonlijke ontwikkeling.


EdTech eenvoudig, innovatief en veilig inkopen

15:20 – 15:45 uur 
Spinoza Foyer

EdTech inkopen is vaak complex. De ‘EdTech Marktplaats’ helpt instellingen om eenvoudiger, rechtmatig én met oog voor publieke waarden technologie in te kopen, en geeft kleinere aanbieders meer kansen. In deze sessie krijg je praktische inzichten uit de lopende evaluatie, over thema’s zoals intellectueel eigendom en publieke waarden in aanbestedingen. Elk onderwerp wordt muzikaal ingeleid en helder toegelicht.


The Discovery Tool

15:20 – 15:45 uur 
Swing

How can institutions effectively assess the digital skills of education professionals and translate those insights into meaningful action? Since 2017, Jisc’s discovery tool has supported UK institutions as part of the broader building digital capability programme, helping individuals and teams develop their digital competences. In this session, Jisc will demonstrate how the discovery tool works, the types of insights it generates, and how it is used personally and strategically across institutions in the UK and internationally. The session will combine demonstration with reflection on impact and include space for questions and discussion.

Meld je aan

11 november 2025   10:00 - 18:00 Amare, Den Haag