Leren zonder drempels: Aan de slag!
Kom je ook naar het event 'Leren zonder drempels' op 20 januari 2026? In een workshop naar keuze ga je samen met onze experts aan de slag! Je krijgt handvatten om vervolgstappen te zetten richting het flexibel volgen van het onderwijs. Na afloop heb je praktische kennis en hulpmiddelen om direct toe te passen binnen jouw onderwijsinstelling. Onder 'programma' lees je meer over de workshops. Wil je erbij zijn? Meld je aan en kies één workshop. Zo ben je verzekerd van een plek.
AanmeldenProgramma
Ontvangst
Opening met inspirerende voorbeelden uit het mbo/hbo/wo
Pauze en wissel naar de workshops
Workshops deel 1
Lunch
Workshops deel 2
Pauze
Afsluiting met aanvoerders en programmamanager
Borrel
Workshops
1. Aan de slag met de veranderopgaven
Om blijvend mee te kunnen bewegen met de snelle veranderingen in de arbeidsmarkt en samenleving, is het van belang dat lerenden zich kunnen ontwikkelen op een manier die bij hen past. Daarvoor is een wendbaar georganiseerd onderwijssysteem nodig. Met alle mbo-scholen, hogescholen en universiteiten werken we hiervoor aan één onderwijsruimte, waarin we op een slimme manier een verscheidenheid aan leerroutes mogelijk maken. Dit vraagt om de nodige verschillende veranderopgaven binnen de onderwijsinstellingen. Maar hoe kun je daar nu handen en voeten aan geven?
In deze sessie ga je aan de slag met verschillende manieren om die veranderopgaven aan te pakken binnen jouw instelling.
Na deze workshop kun je de gereedheidsscan en inzichten daarvan ervaren, ontdekken hoe je een community in je eigen onderwijsinstelling kunt vormen, wat je kunt doen om een leercultuur te bevorderen en hoe je aan de slag kunt met de verschillende materialen om de beweging binnen je instelling op gang te krijgen en te houden. Daarnaast krijg je nog veel meer manieren, tips en trucs aangereikt om die veranderopgave binnen jouw onderwijsinstelling vorm te geven.
Doelgroep: deze sessie is interessant voor iedereen die in een mbo-school, hogeschool of universiteit bezig is met de onderwijskundige, beleidsmatige, veranderkundige of (project)management kant van het flexibel volgen van het onderwijs.
Verzorgd door: Pauline Kamphorst, Bram van der Kruk, Ashwin Brouwer, Thessa Vos, Linda Bakker, Shira Latuhihin, Lex Hagens.
2. Aan de slag met interne gegevensuitwisseling (OKx)
Ben jij betrokken bij de inrichting van flexibel onderwijs binnen jouw onderwijsinstelling? Wil je bijdragen aan de ontwikkeling van toekomstbestendige digitale koppelingen tussen verschillende onderwijssystemen? Kies dan voor deze interactieve sessie.
Tijdens het project OKx (digitale Onderwijs Koppelingen) zijn in ontwerpsessies modellen ontwikkeld voor het koppelen van MORA-functionaliteiten zoals de Onderwijscatalogus, met systemen voor Plannen, Kernregistratie/Studievolg en Leermanagement. Deze modellen zijn gebaseerd op standaardisatie via de MORA-processen en de OOAPI-standaard. In de sessie nemen we je mee in de stand van zaken betreffende OKx. Er is ook een interactief deel om de modellen te bespreken en te valideren op basis van jullie flexibiliseringsplannen.
Na deze workshop kun je meedenken en meedoen om een generiek model voor deze processen te ontwikkelen.
Doelgroep: informatiemanagers, beleidsmedewerkers onderwijs, projectleiders flexibel onderwijs en beleidsmedewerkers onderwijslogistiek.
Verzorgd door: Hans Swart, Ronald Kollen en Niek Derksen.
3. Aan de slag met microcredentials: van concept tot uitgifte
In deze sessie doorloop je alle stappen die er komen kijken bij het ontwikkelen van een cursus waaraan een microcredential verbonden is. We gaan met de volgende stappen aan de slag: Hoe kom je van een concept naar het ontwerpen van een microcredential? Hoe en wat vul je in bij de meta-data van de microcredential op het uitgifteplatform? Hoe gaat het daadwerkelijk uitgeven en ontvangen van de microcredential binnen de dienst Edubadges in zijn werk?
Na deze sessie kan jij antwoord geven op al deze vragen en kan je ook jouw eigen badge claimen.
Doelgroep: iedereen die praktische ervaring wil op doen met het ontwerpen en uitgeven van microcredentials.
Verzorgd door: Tanja Derksen, Simone van den Berge, Rob van der Werff, Bart Lamboo en Marie-Louise Doek.
4. Aan de slag met het ontsluiten van je onderwijsaanbod
We starten de sessie met een crash-course OOAPI. Vervolgens bespreken we onder andere het ontsluiten van het onderwijsaanbod met OOAPI en de relatie met digitale sectorvoorzieningen. Hierna gaan we samen aan de slag om aan de hand van een aantal usecases data te ontsluiten en dit met afnemers (eenvoudig en veilig) te delen via SURFeduhub.
Na deze sessie heb je concrete handvatten waarom en met welke usecase jouw instelling aan de slag moet met OOAPI om voorbereid te zijn op de toekomst.
Doelgroep: informatiemanagers, architecten, functioneel beheerders, product owners van betrokken applicaties.
Verzorgd door: Bas Kroeze, Jeroen Goosen en Monique van Overveld.
5. Aan de slag met een wallet: regie over je gegevens en leerresultaten
In deze sessie praten we je bij over de laatste trends en ontwikkelingen rondom wallets. We laten zien hoe een wallet werkt aan de hand van een demo van de eduwallet proeftuin. We gaan samen brainstormen over mogelijke use-cases die je in groepsverband uitwerkt.
Je krijgt praktische inzichten hoe een wallet past in het onderwijs- landschap van jouw onderwijsinstelling.
Doelgroep: informatiemanagers, IT’ers, onderwijslogistiek experts en beleidsadviseurs
Verzorgd door: Peter Eikelboom en Juul de Louw
6. Aan de slag met eduID
In deze sessie zullen we de laatste ontwikkelingen rondom eduID doornemen. We gaan het o.a. hebben over hoe een eduID je instelling binnen kan komen, zoals via Studielink, eduXchange of SURFconext Invite en hoe je vervolgens toegang tot applicaties kunt regelen.
Daarnaast leer je hoe je makkelijk en veilig mensen met een eduID binnen kunt laten via de digitale voordeur van jouw onderwijsinstelling. Én hoe je die mensen weer buiten de digitale deur zet wanneer het tijd is.
In deze niet technische workshop ga je in duo's:
• iemand uitnodigen voor het gebruik van een onderwijsapplicatie;
• kennis maken met eduID;
• leren hoe rollen voor veilige toegang werken.
Daarnaast is er ruim de tijd om zelf eduID gerelateerde onderwerpen aan te dragen die we kunnen bespreken. Dus heb je een usecase of andere eduID vraag, neem die mee!
Na deze workshop heb je een beter begrip van de praktische toepasbaarheid van eduID binnen je instelling. We bespreken welke opties je daarbij hebt aan de hand van concrete usecases.
Doelgroep: informatiemanagers, IT’ers, onderwijslogistiek experts, beleidsadviseurs, programmamanagers en projectleiders
Verzorgd door: Peter Clijsters en Peter Havekes
Voor wie?
Informatiemanagers, IT’ers, onderwijslogistiek experts, beleidsadviseurs, programmanagers en projectleiders die werken aan flexibel onderwijs.
Locatie
Prodentfabriek in Amersfoort