Leergang Referentiekader 2.0

AI en Data bieden het onderwijs kansen, maar brengen ook ethische en juridische vragen met zich mee. Het Referentiekader 2.0 helpt onderwijsprofessionals (van beleidsmaker tot docent) om hierin verantwoorde keuzes te maken. Het kader is ontwikkeld in nauwe samenwerking met het onderwijsveld en wordt breed gedragen door de sectorverenigingen uit het mbo, hbo en wo. Met dit referentiekader kunnen onderwijsinstellingen zelf aan de slag. Kun je daarbij wel wat hulp gebruiken? Wil je concrete vragen en voorbeelden voorleggen? En met collega’s van andere instellingen overleggen? Schrijf je dan in voor de leergang referentiekader 2.0.

Bijeenkomst Leergang Referentiekader 2.0

Je wordt in twee dagdelen meegenomen in het referentiekader. We nemen de inhoud door, en maken vooral ook ruime voor interactie en het inbrengen van eigen casuïstiek. Je neemt deel samen met andere beleidsmedewerkers, docenten, ICTO’ers en businessanalisten. Aan het einde heb je zowel theoretisch als praktisch ervaring opgedaan met het referentiekader.

In deze leergang:

  • Leer je hoe je het referentiekader binnen je eigen instelling kunt toepassen
  • Leer je van collega’s bij andere instellingen hoe zij vragen rondom privacy en ethiek aan de orde stellen
  • Leer je hoe je goed geïnformeerd het gesprek kunt voeren met je FG, privacy officer, AI Officer of ethische commissie.

Tijdens de leergang is ruimte voor interactie tussen de deelnemers en de inbreng van eigen casuïstiek. Voorafgaand aan de leergang worden de deelnemers in de gelegenheid gesteld om vragen of casuïstiek in te brengen. Vragen kunnen uiteraard ook tijdens de leergang worden gesteld.

Bekijk het referentiekader 2.0.

Data:

Dag 1: donderdag 25 september van 9:30 uur tot 12:30 uur
Dag 2: donderdag 9 oktober van 9:30 uur tot 12:30 uur

Meld je aan voor de Leergang Referentiekader 2.0

Programma

Dag 1

  • Achtergrond en doel van het referentiekader (hoofdstuk 1 Referentiekader 2.0)
  • Het wettelijk kader: de AVG en de AI Act (hoofdstuk 4 en 5 Referentiekader 2.0)
  • Het belang van (ethische) waarden bij het gebruik van studiedata (hoofdstuk 3 Referentiekader 2.0)
  • Studiedata, AI en de verantwoordelijkheden (hoofdstuk 2 en 6 Referentiekader 2.0)
  • Een praktische aanpak (hoofdstuk 7 Referentiekader 2.0)

Dag 2

  • Terugblik op dag 1, herhaling van de belangrijkste aandachtspunten in kader van ethiek en AVG.
  • Bespreking van de verschillende rollen, betrokken bij het doen van onderzoek (hoofdstuk 6 referentiekader)
  • Het bespreken van een casus. De casus is gebaseerd op een bestaande situatie die is aangepast voor de leergang. Tijdens de bespreking van de casus wordt het onderzoek besproken vanuit het perspectief van de AVG en het Referentiekader 2.0, meer specifiek de elementen uit dag 1