Van theorie naar transformatie #1

Hoe verander je het onderwijs in een grote hogeschool? En in een kleine? Aan de hand van stellingen bespreken Erik Schakelaar (Hogeschool KPZ) en Frits van der Weerd (Hogeschool Inholland) wat de transformatie van het vervolgonderwijs betekent voor hun instelling. Een gesprek over impact maken, ruimte maken voor innovatie en durven kiezen.

26 augustus 2025 4 min

Over Erik Schakelaar

Erik is directeur opleidingen bij Hogeschool KPZ, een kleine hogeschool. Hij is lid van het sleutelteam van KPZ binnen Npuls.

Over Frits van der Weerd

Frits is strategisch portfolio manager bij Hogeschool Inholland. Hij werkt aan innovaties op het snijvlak van onderwijs, technologie en strategie en zit in het sleutelteam van Inholland.

 

Stelling 

In een grote school kun je minder snel impact maken dan in een kleine school

Frits is het hier niet mee eens. “Het suggereert dat een grote instelling logger is, en dat alles daarom langzamer gaat. Maar impact maken zou niet moeten afhangen van je omvang. Het gaat erom hoeveel ruimte je geeft aan docenten om met innovatie aan de slag te gaan.”  

Frits: “Vanuit mijn sleutelpositie zoek ik altijd mooie experimenten waar we op kunnen aansluiten 

Frits ziet het werken bij een grote hogeschool juist als een voordeel, omdat er meer ruimte is om te experimenteren. Zelf start hij regelmatig nieuwe projecten. “Niet alles hoeft meteen succesvol te zijn. Maar dan hebben we het in ieder geval geprobeerd.” Hij benadrukt dat je het wiel niet opnieuw moet willen uitvinden. “Vanuit mijn sleutelpositie zoek ik altijd mooie experimenten van collega’s, zodat ik daarbij kan aansluiten.”  

Erik ziet ook de voordelen van het werken bij een kleine hogeschool. “We hebben hier docenten die als onderdeel van hun taken bezig zijn met ict of onderwijsvernieuwing. Dus degenen die bedenken hoe we iets willen doen, staan zelf ook met hun voeten in de klei. Ik denk dat we daardoor sneller kunnen handelen.” Hij benoemt ook het belang van het Radiantnetwerk, waar hogeschool KPZ onderdeel van is. “Binnen dit netwerk pakken we veel thema’s overstijgend aan, waardoor je toch de slagkracht hebt van een grote organisatie.” 

Erik: “Binnen het Radiantnetwerk pakken we veel thema’s overstijgend aan, waardoor je toch de slagkracht hebt van een grote organisatie.”

 

Stelling 

Grote en kleine instellingen hebben elkaar nodig om te veranderen

Daar is Erik het helemaal mee eens. “Als kleine instelling moeten we alle zeilen bijzetten om de ontwikkelingen bij te houden. Daarvoor hebben we grote instellingen nodig, die daar soms hele centra voor hebben.”  

Centers for Teaching and Learning (CTL’s) spelen een belangrijke rol in het bij elkaar brengen van kennis en kunde, vindt Frits. “Je moet van elkaar weten welke instelling expertise heeft op een bepaald thema. Soms zit die expertise juist bij een kleine hogeschool, zoals KPZ. En dan is groot niet meer groot, en klein niet meer klein.” 

Erik sluit zich hierbij aan. “Veel thema’s zijn te groot en het zijn er te veel om allemaal alleen op te kunnen pakken. Als we alle expertise in ons netwerk goed in kaart brengen, maken we slim gebruik van elkaar. Want uiteindelijk hebben we allemaal hetzelfde doel.” 

 

Stelling 

Onderwijs hoeft niet met alle veranderingen mee – soms moet het juist weerstand bieden

Frits vindt het een lastige stelling. “Ik omarm veranderingen en innovaties juist. Dus het zit niet in mij om weerstand te bieden.”  

Erik benoemt dat het hoe dan ook belangrijk is om keuzes te maken. “We kunnen niet alles doen. Dat kan een grote hogeschool niet, en een kleine al helemaal niet. Dus moet je bepalen wat echt belangrijk is. Als het gaat om AI, daar kun je je wel tegen verzetten, maar je wordt toch drie keer ingehaald. Dus we moeten kijken wat nu die wezenlijke veranderingen zijn waar we echt iets mee moeten.”  

Samenwerking brengt je verder

Het gesprek maakt duidelijk: onderwijs in beweging brengen vraagt om samenwerking. Door slim gebruik te maken van elkaars kennis en kunde, kom je verder. En dan maakt het niet meer uit of je nu groot of klein bent.  

In deze nieuwe serie ‘Van theorie naar transformatie’ gaan collega’s met verschillende perspectieven in gesprek over de transformatie van het vervolgonderwijs. Aan de hand van stellingen verkennen ze wat die verandering vraagt van hun instelling.

Het laatste nieuws