Npuls op de SURF Onderwijsdagen

Hét onderwijs- & ict-event van het jaar staat voor de deur: de SURF Onderwijsdagen op 12 en 13 november. Ook Npuls is weer van de partij. We gaan graag met je in gesprek op het netwerkplein en tijdens onze sessies. Kom je ook? Hieronder vind je een verzameling van alle Npuls-activiteiten.

28 oktober 2024 5 min

Immersieve Labs in het onderwijs: praktische inzichten en inspirerende voorbeelden 
12 november
11:4512:30 uur
Plenaire zaal
Engels gesproken

Laat je inspireren en informeren over de grenzeloze mogelijkheden van immersive labs in het onderwijs. Een immersive lab is een ruimte waarin de fysieke en digitale wereld samenkomen om een levensechte, interactieve ervaring te creëren. Ons panel zal een discussie voeren over de ontwikkeling en implementatie van immersive labs in het onderwijs. We nemen deelnemers mee op reis door verschillende praktijkvoorbeelden en delen best practices die de effectiviteit van immersive technologieën in het onderwijs benadrukken. Wat zijn de mogelijkheden en uitdagingen? Kom naar deze sessie en breid je kennis uit.

Door Ian Biscoe, Vanessa Abel en Diane Smits

Studentmobiliteit realiseren met OOAPI
12 november
11:45 – 12:30 uur
Tango 2

Vanuit de transformatiehub Wendbaar georganiseerd onderwijs werken we aan meer keuzemogelijkheden voor de student in het mbo, hbo en wo. Om daar interne- en externe studentmobiliteit te realiseren hebben we sectorbrede standaarden, afspraken en koppelingen nodig. In deze sessie gaan we met elkaar aan het werk om tot de gewenste en benodigde oplossingen te komen om studentmobiliteit in het mbo, hbo en wo te realiseren en te kunnen aansluiten middels de Open Onderwijs API (OOAPI, een open standaard voor het delen van onderwijsdata).

Door Ashwin Brouwer en Hans Swart

Maak kennis met startups in educatieve technologie: een rondleiding
12 november
12:45 – 13:15 uur

Startuptuin

In de Startuptuin vertellen startups over hun product en jij ze kunt uitproberen! Sluit aan bij de rondleiding om kennis te maken met alle startups. Beginnend bij de Npuls stand, leiden we je in 30 minuten langs alle startups en hoor je alles over de nieuwste innovaties.

Door Dimitri van Dillen

Aansluiten op digitale sectorvoorzieningen? Het Npuls-supportteam komt naar je toe!
12 november
14:25 – 14:50 uur
Plenaire zaal

Werk jij bij een mbo-school, hogeschool, of universiteit en ben je benieuwd hoe jouw instelling kan profiteren van digitale innovaties zoals microcredentials, digitale leermaterialen, een Eduwallet, of het verbeteren van studentmobiliteit? In deze sessie ontdek je hoe je eenvoudig op deze voorzieningen kunt aansluiten, zodat de studenten en medewerkers van je instelling optimaal kunnen profiteren van de mogelijkheden.

Door Rose van Iperenburg en Femke Morsch

Wat kan een eduwallet betekenen voor het onderwijs?
13 november
11:45 – 12:30 uur
Tango 1

Bij een Leven Lang Ontwikkelen staat de lerende centraal . Om lerenden regie te geven over hun eigen onderwijs, is digitale organisatie rondom de lerende nodig. Een persoonlijke eduwallet met een eigen digitale identiteit (eduID) en eigen digitale studieresultaten (educredentials/edubadges) kan een belangrijk digitaal hulpmiddel zijn voor een Leven Lang Ontwikkelen. We leggen uit wat dit is en hoe dit de lerenden verder kan helpen. Binnen Npuls wordt dit onderzocht en beproefd middels een Eduproeftuin samen met onderwijsinstellingen en lerenden, in deze sessie delen we daar ook de resultaten van.

Door Juul de Louw en Peter Eikelboom

Experimenteren met nieuwe tools, hoe pakt jouw instelling dat aan?
13 november
11:45 – 12:30
Tango 2

EdTech is technologie die het leren en doceren ondersteunt. We willen dat onderwijsinstellingen docenten snel, gestructureerd en effectief in staat stellen om te experimenteren met (nieuwe) EdTech-toepassingen, zonder daarbij privacy, security, inkoop en onderwijskwaliteit uit het oog te verliezen. Eerder dit jaar organiseerde de pilothub EdTech vier online bijeenkomsten over het experimenteren met educatieve technologie, waarbij mbo-scholen, hogescholen en universiteiten hun kennis en ervaring deelden. In deze sessie presenteren en toetsen we de resultaten van deze sessies.

Door Pieternel de Bie

Kennis(sen) verbinden – samen componeren we een kennisinfrastructuur voor het vervolgonderwijs
13 november
13:30 – 14:15 uur
Swing

Kennis opdoen, delen en benutten is essentieel voor het onderwijs. Het delen van kennis uit onderzoek en praktijk geeft ons waardevolle inzichten om de gewenste (digitale) transformatie vorm te geven. Een gedeelde kennisinfrastructuur helpt daarbij. Met als thema van de SURF Onderwijsdagen ‘Zet de toon’, kan dit gezien worden  als een akkoordenschema, vanwaar een prachtig muziekstuk gecomponeerd kan worden. In deze sessie verkennen we hoe een kennisinfrastructuur voor het vervolgonderwijs kan klinken. Neem deel aan het gesprek en deel je inzichten!

Door Marian Kat-de Jong en Alba van Vliet

Drie keer Extended Reality (XR) in de kijker. Elk land zijn eigen toon!
13 november
13:30 – 14:15 uur
Tango 1

Nederland, Vlaanderen en het Verenigd Koninkrijk hebben allemaal hun eigen aanpak ontwikkeld om onderwijsinstellingen te ondersteunen bij het opschalen van het gebruik van XR in het onderwijs. Leer meer over deze aanpakken en ga met ons en collega’s uit andere instellingen in gesprek over wat nodig is voor een succesvolle implementatie.

Door Esther van der Linde, Naomie Wauterickx en Jan Colsoul

Microcredentials, een revolutie binnen onderwijsinstellingen?
13 november
13:30 – 14:15 uur
Tango 2

Hoe bouwen bijna 70 mbo-scholen, hogescholen en universiteiten samen met Npuls en SURF aan de toekomst van microcredentials binnen Nederland? Zorgen microcredentials voor een revolutie? Of is het een ontwikkeling die al langer is ingezet? In deze interactieve sessie praten we je bij en leer je meer over de best practices binnen mbo, hbo en wo.

Door Bart Lamboo, Thessa Vos, Goof Claessen, Talitha van Son en Marc van Oosterhout

Wij zijn een open boek!
13 november
14:25 – 14:50 uur
Swing

Meer weten over open tekstboeken? In deze sessie spreken Sylvia Moes en Monique Schoutsen over de creatie van open interactieve tekstboeken. Ze tonen het open tekstboeken platform op edusources, waarop ruim 150 open textboeken vindbaar zijn gemaakt. Ook vertellen zij op welke manier de transformatiehub Digitale leermaterialen van Npuls de ontwikkelingen op het gebied van open tekstboeken bij Nederlandse hoger onderwijsinstellingen stimuleert en ondersteunt.

Door Sylvia Moes en Monique Schoutsen

Word deelgenoot van edusources
13 november
14:25 – 14:50 uur
Jazz 2

Bij edusources staat hergebruik van leermaterialen centraal. Maar wat gebeurt er als wij niet alleen de leermaterialen, maar ook de services die leermaterialen verwerken, herbruikbaar maken? In deze sessie laten wij aan de hand van verhalen van aangesloten instellingen zien hoe herbruikbare services vanuit henzelf, SURF, Npuls en partners voor hen extra waarde toevoegen.

Door Martine Teirlink en Michiel de Jong

Meer informatie en aanmelden voor de SURF Onderwijsdagen

Het laatste nieuws