XR-technologie en simulatieonderwijs bieden het onderwijs en de gezondheidszorg nieuwe mogelijkheden. Het is bijvoorbeeld mogelijk om onderdelen van het proces om vaardigheden te leren, te vervangen door XR waardoor effectiever en efficiënter geleerd kan worden. Denk hierbij aan het leren plaatsen van een infuus met een fysieke simulator, of het voeren van een intakegesprek met een digitale avatar.
Met deze samenwerking maken we het mogelijk dat we Extended Reality (XR) content voor onderwijsprofessionals en lerenden in het vervolgonderwijs en in de UMC’s gebruiksvriendelijk en overzichtelijk aanbieden. De komende vijf maanden werken we toe naar het opleveren van de eerste versie van het Simulearn-platform met een proof of concept. Onze eindgebruikers spelen hierin een centrale rol. In april presenteren we de eerste resultaten en bepalen we welke stappen we verder nemen.
DUTCH staat voor Digital United Training Concepts for Healthcare. Het doel van DUTCH is om 50% van het praktijkonderwijs te vervangen door simulatieonderwijs en zo opleidingscapaciteit te vergroten. Daarmee wil DUTCH een bijdrage leveren aan het oplossen van het personeelstekort en de wachtlijsten in de zorg te verminderen. DUTCH is een nationaal consortium van ziekenhuizen, opleidingsinstituten en het bedrijfsleven. Door goed gebruik te maken van fysiek, digitaal en XR-simulatieonderwijs, kunnen studenten en zorgprofessionals sneller en beter voorbereid aan het werk in de gezondheidszorg. Hierdoor kunnen wachtlijsten in de zorg worden verminderd en kan onderwijs efficiënter worden ingezet.
Npuls kijkt welke drempels op het gebied van XR landelijk weggenomen kunnen worden om de inzet breed effectief kunnen inzetten. De pilothub XR onderzoekt hoe we meer XR-content, beter beschikbaar voor de onderwijsprofessional en lerende kunnen krijgen. SURF, de ict-coörperatie voor onderwijs en onderzoek, bouwt het proof of concept van het platform en bewaakt dat dit binnen de HOSA- en MOSA-principes past.