
Kwartier maken digitale geletterdheid lerenden & onderwijsprofessionals
“Kwartier maken” betekent in deze context het voorbereiden van de organisatie, inhoud en structuur voor fase 2. Voor de zomer wordt er een plan van aanpak en advies opgeleverd, waarin de huidige situatie – geanalyseerd en meegenomen wordt. Dit plan biedt onderwijsinstellingen in Npuls handvatten om binnen hun organisatie een beweging te starten voor de invoering en borging van digitale geletterdheid. Hierbij wordt rekening gehouden met landelijke en sectorale afspraken die nog moeten worden vastgesteld. De kwartiermakers werken hierbij samen met mensen uit het onderwijsveld en de arbeidsmarkt.
Kwartiermakerscollectief
Het team noemt zichzelf een ‘kwartiermakers collectief’ omdat ze samen de organisatie, de inhoud en de structuur klaar maken voor de volgende fase. Ze werken hierbij nauw samen met mensen uit het onderwijs en de arbeidsmarkt om een sterke basis te leggen en brede steun te krijgen. In het kwartiermakerscollectief heeft elke lid specifieke aandachtsgebieden.
Het team stelt zich voor
We stellen graag de kwartiermakers aan je voor. Zij coördineren en organiseren de komende maanden activiteiten, uitvragen en gesprekken die bijdragen aan het tot stand komen van het advies. Je zult hun gezichten en namen dus ook regelmatig voorbij zien komen:
Mijke: vraagarticulatie en digitale geletterdheid
Mijke richt zich op de vraagarticulatie van onderwijsprofessionals, inclusief docenten, en de inhoudelijke aspecten van digitale geletterdheid. Ze werkt aan het creëren van een eenduidig speelveld en leidende stem op dit thema qua definities, taal, frame works en begripsduiding. Dit vindt plaats door op zowel landelijk als sectoraal niveau te inventariseren wat er bestaat en deze twee bewegingen samen te brengen tot één digitaal geletterdheid-speelveld. Mijke’s achtergrond en expertise liggen in onderwijsinnovatie en het ontwikkelen van leermateriaal voor digitale geletterdheid.
Annemarie: vraagarticulatie arbeidsmarkt en lerenden
Annemarie houdt zich bezig met de vraagarticulatie van de arbeidsmarkt en lerenden, evenals de inhoud van digitale geletterdheid. Ze werkt samen met Mijke aan het creëren van een duidelijk beeld van wat de diverse doelgroepen nodig hebben op dit thema en achterhaalt welk onderwijsaanbod passend is bij de (toekomstige) vraag. Annemarie’s expertise ligt in arbeidsmarktanalyses en het ontwikkelen van curricula die inspelen op digitale vaardigheden.
Peter: regie op het thema, organisatie & samenhang
Peter is het primaire aanspreekpunt van het team en verantwoordelijk voor de regie op de organisatie, governance, leiderschap en voortgang van het thema. Peter heeft ruime ervaring in directie- en managementposities binnen grote onderwijsinstellingen in het mbo, hbo en wo.
Sebastiaan: projectondersteuning
Sebastiaan is verantwoordelijk voor inrichting van ‘the way of working’ (wendbaar werken, overlegstructuren, faciliteren, samenwerken), ondersteuning van het project, voortgangsrapportages. Daarnaast heeft hij een verbindende rol naar andere teams binnen Npuls.
Vanuit Communicatie denkt Mara Post mee over de interne en externe communicatie.
Ineke: design thinking en waardecreatie
Ineke werkt mee aan het (visueel) in kaart brengen van de meest nijpende problemen voor de doelgroepen. Net als bestaande en potentiële oplossingsrichtingen. Primaire drijfveer: zorgen dat wat we doen en wat we opleveren continu van waarde is voor de mensen achter de Npuls-beloften.
Meedenken over digitale geletterdheid
Een goed advies is gebaseerd op diverse input. Samen met betrokkenen uit het mbo, hbo, wo en – de arbeidsmarkt wordt het advies straks vormgegeven. Daarom heeft het team jouw bijdrage nodig. Via de sleutelteams wordt in maart een uitvraag gedaan om inzicht te krijgen in belangrijke vragen en aanbiedingen. Zo kunnen we samen bepalen welke vragen gesteld moeten worden en hoe we de informatie duidelijk in beeld brengen.
Neem contact op via info@npuls.nl.