Onderzoek

Verkenning naar monitoring van digitale competenties

16 juli 2025

Hoe krijg je op een effectieve en doelgerichte manier inzicht in digitale competenties van onderwijsprofessionals in een steeds veranderende onderwijspraktijk?

PDF wordt geladen...

Wat?

Verkennen, vergelijken, verbeteren: naar een toekomstgerichte monitoringsaanpak. Een verkenning naar monitoring van digitale competenties.

Voor wie?

Docentondersteuners, beleidsmakers, HR-professionals, bestuurders.

Samenvatting

Deze verkenning richt zich op de vraag hoe monitoring kan bijdragen aan een steeds veranderende onderwijspraktijk. Niet als controlemiddel, maar als instrument voor inzicht, reflectie en strategische keuzes mogelijk te maken. Monitoring wordt gezien als startpunt voor professionele groei – individueel, in teams en binnen het bredere organisatieniveau.

De verkenning laat zien dat onderwijsprofessionals behoefte hebben aan inzicht in digitale competenties, mits dat inzicht gedeeld, veilig en doelgericht is. De kracht van monitoring ligt niet in de meting zelf, maar in het gesprek dat eruit voortkomt.

De keuze voor een toekomstbestendige monitor hoeft dan ook niet te leiden tot één nationaal instrument, maar tot een aanpak die modulair, contextsensitief en ondersteunend is. Drie richtingen zijn kansrijk: het inzetten van de Discovery Tool in de Nederlandse context, het uitbreiden van de iXperium-monitor (naar inzet binnen hbo en wo, én naar individueel inzicht), en de verdere uitbouw van DigCompEdu-gebaseerde zelfbouwtools. 

16 juli 2025

Downloads

Lijst met alle downloads, met de naam, type, bestandsgrootte en downloadlink.
Verkenningsrapportage toekomstgerichte monitoringsaanpak.pdf
220 kb