Learning Analytics magazine III: docenten vooruithelpen met learning analytics.

Dit magazine is de eerste uitgave van het project “Best and Worst Practices Learning Analytics”, een van de projecten van de Npuls transformatiehub AI & Data. Learning Analytics (LA) richt zich op het beantwoorden van vragen uit de onderwijspraktijk door middel van studiedata. Het doel is om studentgegevens te analyseren en te rapporteren met als doel de kwaliteit van het onderwijs te verhogen. In dit project worden inzichten uit de literatuur en de praktijk gecombineerd om tot output te komen die gemakkelijk toegankelijk is en eenvoudig vertaald kan worden naar de praktijk.

17 april 2025 1 min

Dit magazine gaat dieper in op hoe Teacher-Facing Learning Analytics (TFLA) leraren kan helpen om datagestuurde beslissingen te nemen en hun lesstrategieën te optimaliseren voor betere leerresultaten bij studenten.

Wat

In dit magazine verkennen we de literatuur en praktijkverhalen rondom Teacher-Facing Learning Analytics (TFLA). We onderzoeken de voordelen voor leraren, de uitdagingen bij integratie, en de externe factoren die het succes ervan beïnvloeden.

Voor wie

Onderwijsprofessionals in het mbo, hbo en wo.

Type kennisproduct

Magazine

Samenvatting

In deel 1 duiken we in de literatuur over TFLA. Wat heeft Learning Analytics te bieden voor leraren? Hoe kunnen zij TFLA integreren in hun onderwijspraktijk? En welke externe factoren — zoals beleid, privacy en technische infrastructuur — beïnvloeden het succes van TFLA?

In deel 2 presenteren we praktijkverhalen over TFLA. Aan de hand van interviews bieden we inzichten van ontwikkelaars en projectleiders van TFLA-pilots binnen het mbo, hbo en wo. Deze verhalen geven een realistisch beeld van de uitdagingen en successen bij de implementatie.

We sluiten het magazine af met een conclusie over terugkerende thema’s en suggesties voor verdere literatuur.