Co-Creatie Lab

De inzet van educatieve technologie (EdTech) is niet meer weg te denken uit het mbo, hbo en wo. Om de uitdagingen en kansen van digitalisering optimaal te benutten, is samenwerking tussen onderwijsinstellingen en marktpartijen van cruciaal belang. De pilothub EdTech zet zich in voor deze digitale transformatie en ondersteunen dit door middel van het Co-Creatie Lab. Hierbij werken instellingen samen met innovatieve bedrijven samen aan ict innovatie.

Wat is co-creatie?

Co-creatie is een proces waarin onderwijsinstellingen en marktpartijen samen nieuwe technologieën ontwikkelen die optimaal aansluiten bij de behoeften van het onderwijs. Door kennis en expertise uit beide werelden te combineren, ontstaan er duurzame, innovatieve oplossingen die zowel de kwaliteit van het onderwijs verbeteren als de publieke waarden respecteren. Het doel is om educatieve technologie te creëren die voldoet aan de praktijk, onder eerlijke voorwaarden, en met een solide toekomstperspectief voor zowel het onderwijs als EdTech-bedrijven.

Aanleiding Co-Creatie Lab

Tussen 2022 en 2024 zijn Startup in Residence (SIR) EdTech 1.0 en 2.0 uitgevoerd. Beide programma’s hadden als doel om onderwijsinstellingen meer vraag gestuurd en vanuit co-creatie samen te laten werken met innovatieve bedrijven die EdTech oplossingen ontwikkelen. Deelnemende instellingen, startups en mentoren waren enthousiast over het in co-creatie ontwikkelen van innovatieve oplossingen.

 

 

“SIR EdTech heeft voor ons als startup een optimaal programma gefaciliteerd. Met behulp van trainingen, een mentor en interactieve sessies konden wij samen met de instelling werken aan een oplossing.”

 

 

Het belang van co-creatie kwam hierbij duidelijk naar voren. Ten eerste komen vraag en aanbod dichter bij elkaar zodat de juiste EdTech producten worden ontwikkeld. Co-creatie kan verder bijdragen aan een proactieve, integrale en strategische benadering van innovatie binnen instellingen. En als laatste kan co-creatie met start/scale-ups ervoor zorgen dat onderwijsinstellingen minder afhankelijk worden van grote EdTech leveranciers. In jaar 2 van de pilothub willen we graag een betekenisvol vervolg geven aan het stimuleren van co-creatie in het EdTech ecosysteem, waarbij we de lessons learned van het SIR EdTech programma meenemen. Dit doen we met het Co-Creatie Lab.

 

Lessons learned Startup in Residence (SIR) EdTech

Les 1: er is draagvlak nodig

Er is breder draagvlak nodig binnen de instellingen om innovatietrajecten met co-creatie beter te laten landen

Les 2: multidisciplinaire aanpak is essentieel

Een multidisciplinaire aanpak is essentieel. Vanaf de start meerdere partijen binnen een instelling aanhaken, en niet pas na de pilotfase. Hierbij moet wel rekening gehouden worden met het inzicht dat het proces van intern mensen aanhaken, binnen de complexiteit van een onderwijsinstelling, een moeizaam onderdeel is van EdTech innovatietrajecten met co-creatie.

Les 3: co-creatie zet stappen buiten bureaucratie

Co-creatie zorgt voor verbinding tussen gelijkgestemden die echt iets willen doen. Met co-creatie kunnen instellingen stappen zetten buiten bureaucratie om.

Les 4: begeleiding Npuls is waardevol

Voor startups was het begeleidingstraject vanuit Npuls waardevol. Niet alleen om binnen te komen bij onderwijsinstellingen, maar ook om de onderwijswereld beter te begrijpen.

Succesvol innoveren binnen instellingen? Zo doe je dat!

Ideatie

Initiatiefnemer zet ideeën op papier en dient concreet voorstel in.

Intake

Gesprek over en beoordeling van het voorstel (op basis van vastgestelde criteria).

Let’s go!

Goedkeuring voorstel en inrichting van de ondersteuning.

Testen

Testen / pilot / experimenteerfase in werkelijke onderwijssituatie.

Evalueren

Evalueren, rapportage en kennisdeling.

Opschalen?

Ja / nee?

Waar we nu aan werken

Rondetafelgesprekken

In vier sessies gingen we in gesprek met onderwijsinstellingen vanuit het mbo, hbo en wo over de uitdagingen en kansen van onderwijsinnovatie met ict. We bespraken o.a. de behoefte aan innovatie, bestaande innovatieprocessen en de wenselijkheid van samenwerking met EdTech startups.

Case studies

We analyseren lopende co-creatie initiatieven en bundelen de randvoorwaarden en succesfactoren voor co-creatie. We behandelen cases over co-creatie voor en na inkoopproces en gaan dieper in op samenwerkingen binnen SIR 1.0 en 2.0.

Co-Creatie Lab expeditie

We gaan onderzoeken waar en hoe instellingen meer gezamenlijk kunnen optrekken. Het gaat hierbij om co-creatie tussen instellingen, sector overstijgend. We willen zowel succesfactoren op te halen, als ook kleinschalig op te treden als verbinder door mensen van verschillende instellingen aan elkaar koppelen.

Hoe doe jij mee?

Ben jij een onderwijsprofessional die zich bezig houdt met innovatie, technologie en onderwijsvernieuwing? En ben je geïnteresseerd in, of al bekend met, co-creatie? Neem dan contact met ons op!

We zijn altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingspartners die met ons willen bouwen aan innovatieve, duurzame en relevante oplossingen voor het onderwijs van morgen. Dit is jouw kans om direct invloed uit te oefenen op de toekomst van educatieve technologie en bij te dragen aan het verbeteren van het Nederlandse onderwijs.

Contact

Minke ter Hedde
Projectleider

Pieternel de Bie
Projectleider

Algemeen