Terugblik op Online Educa Berlin  

Vorige week vond Online Educa Berlin (OEB) plaats. Dit is dé internationale conferentie waar technologie en innovatie in onderwijs en leren centraal staan. Meer dan 2000 professionals van over de hele wereld kwamen samen om te praten over the future of learning. Ook Npuls was erbij voor inspirerende sessies, nieuwe ideeën en verrassende gesprekken met onderwijsprofessionals. In dit artikel een kort verslag van enkele sessies.

05 december 2024 3 min

Zoals verwacht was AI een van de meest besproken thema’s op OEB 2024. In vele sessies, keynotes en workshops ging het over AI en hoe kunstmatige intelligentie het onderwijslandschap fundamenteel aan het veranderen is. Veel sprekers benadrukten de balans tussen de kansen en uitdagingen van AI. Zo ook Gerd Leonhard, die de plenaire opening verzorgde op 28 november. Inclusiviteit en AI kwam ook regelmatig aan bod. Payal Arora deelde in haar keynote haar inzichten hierover aan de hand van haar eigen werk: de inclusive AI lab (Universiteit Utrecht).

Naast AI was er ook ruimte voor microcredentials op de OEB. Paul den Hertogh verzorgde samen met Laura Widger (SETI, Ierland) en Kerstin Schoerg (SFU, Oostenrijk) een workshop over het maturity model dat ze voor de European Digital Education Hub hebben ontwikkeld. Deelnemers vanuit de hele wereld gingen met elkaar aan de slag om op basis van een maturity assessment een advies te formulieren voor het College van Bestuur van een instelling. Er werden mooie gesprekken gevoerd over de verschillen tussen de Europese microcredentials en de definitie die in andere delen van de wereld wordt gehanteerd. Paul: “Wat opviel was dat de Zuid-Afrikaanse definitie vrijwel gelijk is aan die van Europa. Navraag leerde dat ze inderdaad goed hebben gekeken naar de Europese ontwikkelingen en daar graag bij aansluiten. Een mooie ontwikkeling, want dat maakt dat onze microcredentials daar goed (h)erkend kunnen worden, en vice versa natuurlijk!” 

Nynke Kruiderink leidde, samen met Channa van der Brug, een gesprek over Centers for Teaching & Learning. Na een korte introductie van CTL’s  kon het gesprek echt van start. Hoe ziet men een CTL, welke voordelen zijn er en welke uitdagingen liggen hier nog? Het was een waardevol gesprek waar Nynke nog een paar take-aways van deelt:

  • CTLs zijn noodzaak omdat het docenten tegen steeds complexere vraagstukken aan gaan lopen in de toekomst.
  • Het is belangrijk om een CTL op een evidence-informed manier te introduceren. Zo is het gemakkelijker om het belang te begrijpen.

Meer lezen? Bekijk de LinkedIn-post van Nynke.

Dimitri van Dillen kijkt positief terug op de dagen in Berlijn. Zijn hoogtepunt was zijn deelname als tafelmoderator tijdens de afsluitende sessie “The Trend is Your Friend”. Ze spraken over hoe trends niet alleen uitdagingen, maar ook kansen bieden voor het onderwijs van de toekomst. Welke trends door de deelnemers van de sessie werden verkozen als belangrijkste trends voor de toekomst van leren? Personalisering door een bewust gebruik van AI, meer mensgerichte en duurzame onderwijsvormen én nieuwe technologieën om zelfgestuurd leren te ondersteunen. Meer lezen? Bekijk de LinkedIn-post van Dimitri.

Ten slotte was de borrel voor de Nederlandse delegatie ook een succes: het was fijn om met Nederlandse onderwijsprofessionals te netwerken en inzichten te delen over de OEB en toekomst van het onderwijs.  

Het laatste nieuws