Pilothub EdTech: dit zijn de nieuwe aanvoerders

De pilothub EdTech heeft twee nieuwe aanvoerders: Ludo van Meeuwen en Floor Visser. Tijd om met hen kennis te maken: wat zijn hun visies op EdTech en waar gaan ze de komende periode mee aan de slag? 

20 januari 2025 3 min

Ludo van Meeuwen

Ludo van Meeuwen is programmamanager Onderwijsinnovatie en Technologie bij de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). Daarnaast is hij voorzitter van het Kernteam digitaal toetsen en ontwikkelen van SURF.  

Floor Visser

Floor Visser is corporate informatiemanager bij Hogeschool van Amsterdam. In die functie zorgt ze ervoor dat IT en onder andere onderwijs elkaar begrijpen en goed op elkaar aansluiten.

Wat staat jullie als aanvoerders te doen?

Ludo: “Mijn rol als aanvoerder neem ik serieus. Ik wil ervoor zorgen dat we als onderwijsinstellingen niet uit elkaar worden gedreven. Dat we sámen werken aan de ontwikkeling van EdTech. Dat we slim omgaan met publieke middelen en dat we het potentieel van EdTech optimaal benutten.” 

Floor: “Als onderwijsinstellingen zijn we goed in onderwijs en onderzoek. Maar voor de ontwikkeling van EdTech-oplossingen hebben we leveranciers nodig. De markt van Nederlandse EdTech-leveranciers is vrij klein. Daarnaast zijn er internationaal een aantal grote partijen actief. Maar die zijn niet allemaal goed thuis in het onderwijs, en al helemaal niet in het Nederlandse onderwijs. Terwijl we dat wel nodig hebben: ontwikkelaars die ons Nederlandse onderwijs heel goed kennen en begrijpen. SURF doet daar natuurlijk een deel in, maar kan niet alles. Dus op dit vlak valt nog veel te winnen.” 

Wat is volgens jullie het belang van EdTech in het onderwijs?

Ludo: “Kwaliteit van het onderwijs staat altijd voorop, niet de technologie zelf. Maar door de ontwikkelingen op het gebied van technologie, verandert wel onze standaard in het onderwijs. Kijk naar de mogelijkheden van learning analytics en AI, en hoe studenten daarmee hun eigen, persoonlijke leerprofiel inrichten. Onderwijs wordt daardoor veel meer maatwerk, passend bij de talenten en behoeften van een individuele student. En doordat het kan, verwachten studenten, de maatschappij en wijzelf ook dat we hiermee aan de slag gaan.” 

Floor: “Ik denk dat een combinatie tussen online en offline onderwijs belangrijk blijft. Waarom zou je uitleg van basistheorie niet via een video met studenten delen? De docent heeft daardoor meer tijd om individuele studenten te helpen bij de hickups waar zij tegenaan lopen. Maar er komt nog iets bij. Studenten krijgen in hun toekomstige beroepspraktijk óók met technologie te maken. Als wij kwalitatief goed onderwijs willen bieden, is het evident dat wij technologie ook zo goed mogelijk in ons onderwijs inbedden.”  

Wat willen jullie over een half jaar in ieder geval hebben bereikt?

Ludo: “De neuzen van onderwijsinstellingen in Nederland op dit vlak dezelfde kant op krijgen, dat lijkt me een mooi streven voor de komende periode. Dus: werken vanuit een plan waarmee we instellingen in een richting kunnen laten kijken. En daarnaast ook vooral: getting things done. Want het is niet alleen plannen maken wat we doen. We willen vooral aan de slag. Resultaten boeken met elkaar.” 

Floor: “Ik denk ook dat we helder moeten krijgen wat we verwachten van EdTech-bedrijven, en wat onze rol daarin is. Npuls gaat nu bijna fase 2 in. Het is belangrijk om de opdracht voor die nieuwe fase helder te krijgen. Daar maak ik me de komende periode hard voor. Goede afstemming tussen hbo, wo en mbo is daarvoor onmisbaar. Want er zijn verschillen, maar net zo goed overeenkomsten. En daar moeten we de vinger op zien te leggen. Zo brengen we het onderwijs in ons land, mét gebruik van EdTech, gezamelijk verder.” 

Het laatste nieuws