Onderwijs zélf de regie over EdTech: ‘De pilothub EdTech ondersteunt en jaagt aan’

Wat gebeurt er als je de didactische en vakinhoudelijke expertise van scholen koppelt aan de technische kennis van bedrijven? Juist: dat leidt tot innovatieve oplossingen, die ook nog eens langdurig meerwaarde leveren voor het onderwijs. Daarom faciliteert de pilothub EdTech co-creatie en jaagt het samenwerkingen aan.

13 februari 2025 8 min

Dat gebeurde tot en met vorig jaar onder meer met Startup in Residence (SiR) EdTech, en sinds dit jaar met het Co-Creatie Lab (CCL). Judith Vennix, Hogeschool Rotterdam: “Door het programma maakten we de hoognodige stappen naar een constructieve, duurzame samenwerking met startup SkillFull.”

Voorbeeld uit de praktijk

Schermen, hendels en knoppen in alle soorten en maten. Het besturen van een schip is complex. In technische zin, maar ook op het vlak van communicatie. Want wat als het nu eens grandioos misgaat: hoe handel je dan? “Ik wil dat studenten bewust zijn van hoe ze communiceren, wat daar de achterliggende patronen in zijn en dat ze daarop kunnen reflecteren.” Aan het woord is Monique van der Drift, docent en onderzoeker bij het Rotterdam Mainport Institute (RMI), onderdeel van Hogeschool Rotterdam. Zij ontwierp, samen met studenten van de opleiding technische informatica van dezelfde hogeschool, een prototype van een VR-game om stressvolle situaties op de brug (de stuurhut) van een schip te oefenen. “Er is bij het RMI een fysieke brug voor training. Maar in een technische omgeving zijn studenten toch vooral geneigd om technische oplossingen te zoeken. Ze kijken dan minder snel naar hun eigen handelen. Bij een VR-game lukt dat wel.” Samen met startup SkillFull ontwikkelde Hogeschool Rotterdam het prototype door naar een schaalbaar product.

Innoveren vanuit de onderwijspraktijk

Deze casus van Hogeschool Rotterdam is een goed voorbeeld van onderwijsinnovatie met technologie. En zo werken veel meer onderwijsinstellingen aan vernieuwing, weet Jelle Kok, kwartiermaker van de pilothub EdTech. “Docenten zoeken continu naar mogelijkheden om het onderwijs nog beter te maken. Het potentieel van wat op technisch vlak mogelijk is, wordt daarbij alleen nog onvoldoende benut. Dat is niet zo gek, want in het onderwijs gelden andere mores dan in bijvoorbeeld commerciële sectoren. Maar het is wel ontzettend zonde. In techland heb je naast de grote spelers een heel scala aan startups die bezig zijn met hetzelfde als de scholen, alleen dan aan de andere kant van de tafel.” Door schouder aan schouder samen te werken met dit soort startups, ontstaan er oplossingen die naadloos aansluiten op wat een school of opleiding nodig heeft. Bovendien kunnen onderwijsinstellingen zélf de regie houden en de publieke waarden waar ze voor staan bewaken. Dat is wel anders dan wanneer onderwijsinstellingen innovatie aan grote techbedrijven overlaten, die niet allemaal goed thuis zijn in het onderwijs. Jelle: “Alleen weten startups en scholen elkaar nu nog maar mondjesmaat te vinden. Voor grote onderwijsinstellingen en kleine bedrijven is samenwerken lastig. Dat komt onder andere door complexe processen en zware eisen in de inkoopvoorwaarden van scholen.”

Innoveren vanuit de onderwijspraktijk

Deze casus van Hogeschool Rotterdam is een goed voorbeeld van onderwijsinnovatie met technologie. En zo werken veel meer onderwijsinstellingen aan vernieuwing, weet Jelle Kok, kwartiermaker van de pilothub EdTech. “Docenten zoeken continu naar mogelijkheden om het onderwijs nog beter te maken. Het potentieel van wat op technisch vlak mogelijk is, wordt daarbij alleen nog onvoldoende benut. Dat is niet zo gek, want in het onderwijs gelden andere mores dan in bijvoorbeeld commerciële sectoren. Maar het is wel ontzettend zonde. In techland heb je naast de grote spelers een heel scala aan startups die bezig zijn met hetzelfde als de scholen, alleen dan aan de andere kant van de tafel.” Door schouder aan schouder samen te werken met dit soort startups, ontstaan er oplossingen die naadloos aansluiten op wat een school of opleiding nodig heeft. Bovendien kunnen onderwijsinstellingen zélf de regie houden en de publieke waarden waar ze voor staan bewaken. Dat is wel anders dan wanneer onderwijsinstellingen innovatie aan grote techbedrijven overlaten, die niet allemaal goed thuis zijn in het onderwijs. Jelle: “Alleen weten startups en scholen elkaar nu nog maar mondjesmaat te vinden. Voor grote onderwijsinstellingen en kleine bedrijven is samenwerken lastig. Dat komt onder andere door complexe processen en zware eisen in de inkoopvoorwaarden van scholen.”

Een goede match

Vanuit de pilothub EdTech kijkt Npuls samen met onderwijsinstellingen en startups hoe het beter kan. Bijvoorbeeld door hen op het vlak van educatieve technologie aan elkaar te koppelen, zoals Hogeschool Rotterdam en SkillFull. Judith Vennix was hier vanuit Hogeschool Rotterdam bij betrokken. “Monique hád al een goed werkend prototype. Maar voor het verder professionaliseren van het product was meer kennis nodig.” Hogeschool Rotterdam zocht een partij om het prototype verder uit te werken in een (schaalbaar) product, die vervolgens ook kon zorgen voor professioneel beheer en updates.” Judith: “Binnen de hogeschool had ik contact met de juiste afdelingen, zoals IT en inkoop. Buiten de hogeschool had ik dit soort connecties niet.” Hogeschool Rotterdam besloot mee te doen aan Startup in Residence (SIR) EdTech, een van de programma’s van de pilothub waarin co-creatie centraal staat. Judith: “Vanuit de pilothub zijn we enorm geholpen met het goed formuleren van onze vraag.” Ook in de hogeschool zélf werden de lijnen voor dit project korter. “Wanneer je bezig bent met vernieuwing, is de uitkomst deels onzeker. Wat je maakt kan slagen, maar het is ook mogelijk dat je het vooraf verwachte resultaat niet bereikt. En dat is niet erg, want ook daar leer je weer van. Doordat we deze samenwerking gestructureerd aanpakken, mede dankzij de pilothub, wordt het belang hiervan in de organisatie steeds beter gezien.” Joost Modderman is oprichter van startup SkillFull. “Door direct samen met het onderwijs te ontwikkelen, valideren we onze oplossing meteen. Bovendien is het als kleine speler normaal gezien erg lastig om bij het onderwijs in het vizier te komen. Dankzij de pilothub hebben we die ingang nu wel.”

Vanuit co-creatie werken aan waardevolle oplossingen

In een half jaar tijd werkten Hogeschool Rotterdam en SkillFull het prototype samen met partner Enversed Studios verder uit tot een gebruiksvriendelijk en goed functionerend product. Monique: “Deze doorontwikkeling heeft ook geleid tot meer praktische mogelijkheden. Zo kan de VR-game nu bijvoorbeeld ook simpel buiten het klaslokaal worden gebruikt. En we ontwikkelen nog verder door. Zo kan ik straks als docent zélf content kiezen en een nieuwe situatie oefenen.”

Voor de doorontwikkeling praten SkillFull en Hogeschool Rotterdam met andere partijen. Het product is nu, door de professionaliseringsslag, schaalbaar. Zo kan de VR-game nuttig zijn voor andere opleidingen, van Hogeschool Rotterdam en van andere onderwijsinstellingen, en voor bedrijven, zoals Boskalis. Zo kunnen de ontwikkelkosten voor de game worden gedeeld. Monique: “Juist omdat we als hogeschool met SkillFull optrekken, ontwikkelen we iets waar we echt wat aan hebben. Dat bereik je nooit als je een standaardproduct afneemt. Het resultaat van dit co-creatietraject is ontzettend veel waard.” Jelle: “Als kwartiermaker van de pilothub EdTech merk ik dat het verschilt van organisatie tot organisatie wat een startup of onderwijsinstelling nodig heeft. Daarom zijn we flexibel in wat we doen en hoe we dat doen, en stellen we steeds bij. Eigenlijk is de pilothub een innovatietraject op zich. Met als doel: om het onderwijs technologie in volle potentie te helpen benutten. Daar ondersteunen we bij.”

Co-creatie – what’s next?

In de pilothub EdTech is co-creatie een rode draad. Door publieke en private partijen op nieuwe manieren met elkaar te laten samenwerken, krijgt de onderwijssector weer meer regie bij het ontwikkelen van nieuwe EdTech-oplossingen. De publieke waarden zijn hierbij leidend. Zowel onderwijsinstellingen als innovatieve EdTech-bedrijven ervaren obstakels om in co-creatie te werken aan innovatieve EdTech. Hoe vergaren techpartijen bijvoorbeeld de juiste input vanuit het onderwijs? En: hoe geven onderwijsinstellingen onderlinge samenwerking op het gebied van content, vraagarticulatie en inkoop goed vorm? Het komend jaar onderzoekt de pilothub EdTech deze vragen in het Co-Creatie Lab (CCL). Met alle partijen uit het veld formuleert de pilothub randvoorwaarden en succesfactoren voor co-creatie, ontwikkelt het masterclasses en community events voor startups en onderwijsinstellingen, en ontwerpt het een mogelijke aanpak van co-creatie voor fase 2 van Npuls. Zo draagt de pilothub EdTech bij aan duurzamere innovatie met ICT en betere borging van publieke waarden.

Denk en doe mee

Voor het CCL hebben we jouw input nodig. We zoeken:

  • Goede voorbeelden van samenwerkingen tussen startups/bedrijven en mbo-instellingen om hun aanpak, ervaringen en lessen te bespreken.
  • ‘Makelaars’ van 5 mbo-, 5 hbo- en 5 wo-instellingen. Dit zijn medewerkers met een brede blik op onderwijsinnovatie met ICT, die fungeren als verbinder tussen centrale diensten en het onderwijs.

Interesse of een tip? Meld je vóór 28 februari 2025 via edtech@npuls.nl.

 

Lessons Learned SiR EdTech

Download de Lessons Learned SiR

 


 

Wat doet de pilothub EdTech?

In dit artikel lees je over het Co-Creatie Lab (CCL) en over Startup in Residence EdTech (SiR). Het doel van de pilothub EdTech is om nieuwe vormen van publiek-private samenwerking te verkennen, waarbij duurzame innovatie met EdTech en een betere borging van publieke waarden centraal staat. Met korte experimenten en projecten onderzoeken we bijvoorbeeld hoe onderwijsinstellingen hun krachten kunnen bundelen om tot een sterkere, gezamenlijke inkoopstrategie te komen. Hoe onderwijsinstellingen en EdTech-partijen elkaar beter kunnen vinden, beter kunnen samenwerken en van elkaar kunnen leren. En, tot slot, hoe Nederlandse bedrijven zich goed kunnen ontwikkelen tot waardevolle partners voor het onderwijs, en vice versa.

Het laatste nieuws