Lodewijk illustreert dat ongelijkheid juist kan toenemen door digitalisering. Zo zijn niet alle ouders/verzorgers in staat om de nieuwste apparatuur aan te schaffen. “In onze drang naar digitalisering moeten we waakzaam zijn voor het risico dat deze technologische vooruitgang de bestaande ongelijkheden in ons onderwijssysteem vergroot,” stelt Lodewijk. Hij benadrukt dat digitale innovatie hand in hand moet gaan met gelijke toegang tot onderwijs en kansen voor alle lerenden.
Daarnaast spreekt Lodewijk zich uit tegen het overdreven benadrukken van de verschillen tussen onderwijsniveaus. “Of je nu op een mbo-school, hogeschool of universiteit zit, elk van deze onderwijsinstellingen heeft als taak om jonge mensen voor te bereiden op de uitdagingen van het leven en werk,” verklaart Lodewijk. Hij onderstreept de noodzaak om ons onderwijssysteem te zien als één geheel. Gelijkheid, toegang tot onderwijs en technologische innovatie staan hierin centraal. Zijn betoog? Wij moeten continu inspannen om een inclusieve onderwijsomgeving te creëren die elke lerende voorbereidt op succes.
Lodewijks bezorgdheid benadrukt het belang van de inspanningen van Npuls om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren, de wendbaarheid van het onderwijs te vergroten en de digitale vaardigheden van docenten en lerenden te verbeteren. Npuls blijft zich inzetten voor een inclusief onderwijssysteem dat gelijke kansen bevordert in het digitale tijdperk.
In de podcast “De Kracht van Onderwijs” spreekt Curio mensen die een belangrijke impact hebben op het Nederlandse onderwijs. Van docent tot beleidsmedewerker, van conciërge tot coach. Wat zijn hun ideeën? Wat gaat er goed, wat kan en wat moet beter?