Dit zijn de eerste (veelbelovende) resultaten van de pilot microcredentials in het mbo  

Mbo-scholen die sinds april 2024 meedoen aan de pilot microcredentials, zijn volop bezig met de ontwikkeling van microcredentials in het mbo. Dat blijkt uit het de tussentijdse evaluatie van onderzoeksbureau Andersson Elffers Felix (AEF).

18 februari 2025 3 min

Van de 27 mbo-scholen die meedoen aan de pilot, hebben 17 scholen al één of meerdere microcredentials ontwikkeld in 2024. Het gaat in totaal om 24 microcredentials. Enkele scholen zijn zelfs al in staat een microcredential toe te kennen en uit te reiken. Oftewel: de beweging naar een leven lang ontwikkelen met microcredentials is in volle gang.


Een microcredential is een betrouwbaar digitaal certificaat waarmee lerenden kunnen aantonen wat ze weten, kunnen en begrijpen na succesvolle afronding van een onderwijseenheid. Een microcredential geeft met andere woorden een zelfstandige (arbeidsmarkt)waarde aan een kleinere onderwijseenheid.


Samenwerking met werkveld

Samenwerking met het werkveld is een belangrijk thema als het gaat om een leven lang ontwikkelen met microcredentials. In de evaluatie geven vrijwel alle scholen aan dat het werkveld op één of andere manier betrokken is bij de ontwikkeling van de microcredential. Bij 13 van de 17 instellingen komt de vraag voor een microcredential vanuit de regio of het werkveld. 

Met name tekortsectoren, zoals de zorgsector, staan open voor deze initiatieven voor snelle inzetbaarheid. In de interviews werd dit bevestigd door de deelnemende scholen, waarbij ze benadrukten hoe belangrijk het is om vanuit het werkveld te starten: “Het werkveld moet de waarde inzien van de microcredential, in plaats van dat er iets vanuit het onderwijsveld wordt ontwikkeld om het ontwikkelen.

Een paar cijfers op een rij: 

  • Bij 12 van de 17 microcredentials is het werkveld de vragende partij.
  • Bijna net zo vaak vindt de ontwikkeling van een microcredential plaats in co-creatie met het werkveld. 
  • Bij 5 mbo-scholen is het werkveld ook betrokken in de beoordeling van de microcredential. 
  • Bij één op de acht microcredentials wordt de microcredential ook samen met de betrokken werkgever(s) uitgevoerd. 

Ook binnen de scholen zijn veel collega’s betrokken

Ongeveer de helft van de scholen geeft aan dat er vanuit het management behoefte is aan het ontwikkelen van microcredentials. Ook is er behoefte vanuit docenten en lerenden. Zo benoemden geïnterviewden dat er vragen komen van lerenden om in een bepaalde microcredential door te stromen. Ook wordt steeds vaker door lerenden aan de instellingen gevraagd of er een microcredential is voor een spcifiek vakgebied. De toegevoegde waarde van microcredentials wordt op verschillende lagen gezien. 

Het onderwijsaanbod voor de microcredential komt vaak van een team docenten en onderwijsontwikkelaars af die gemotiveerd zijn over de ontwikkeling, en goed in de materie zitten. “Zij gaan enthousiast te werk met het opzetten van de microcredential.” De samenwerking tussen deze betrokkenen wordt over het algemeen als goed ervaren. 

Spannende ontwikkeling

Voor de deelnemende scholen staat de kwaliteit voorop: De lerende en de werkgevers moeten er op kunnen vertrouwen dat microcredentials aan alle kwaliteitscriteria voldoen. Het werken met een landelijk kwaliteitskader, waarbij veel autonomie zit bij de school, is niet gebruikelijk in het mbo. Dit maakt het een spannende ontwikkeling voor de deelnemende scholen. Daarbij werken ze altijd aan een balans tussen een goed onderwijsproduct, goede leeruitkomsten en toetsing.  

Meer weten?

De pilot microcredentials mbo loopt door tot en met het einde van 2025. AEF zal in het najaar de eindevaluatie uitvoeren met de mbo-scholen, lerenden en betrokken werkgevers. Ondertussen blijft de beweging naar een leven lang ontwikkelen met microcredentials in volle gang, zowel in het mbo als het hbo en wo.

Wil je meer weten over de pilot microcredentials of de tussenevaluatie? 

Het laatste nieuws