Dit was dag 2 van de SURF Onderwijsdagen 2024

Woensdag 13 november
Vandaag was de tweede dag van hét onderwijs- en ict-evenement van het jaar: de SURF Onderwijsdagen. Npuls was ook weer van de partij. We nemen je mee in een kort verslag van de tweede dag.

13 november 2024 4 min

Een muzikale opening en Peter-Paul Verbeek over technologische ontwikkelingen in de samenleving
De dag begon muzikaal. Onder leiding van Toon en Lukas maakten we samen, door middel van boomwackers – gekleurde buizen die allemaal een ander geluid gaven – een vrolijke melodie om de dag mee te beginnen. Een mooie metafoor voor wat we doen in het vervolgonderwijs: samen dingen creëren terwijl we allemaal iets anders doen. Hierna betrad Peter-Paul Verbeek, rector magnificus bij de Universiteit van Amsterdam én stuurgroeplid van Npuls, het podium. Hij nam ons mee in hoe we de snel ontwikkelende technologieën als verbinder moeten zien tussen de mens en de wereld om ons heen. En liet ons nadenken over de vraag: ‘Wat is leren en doceren in de digitale wereld?’ Tot slot ging Peter-Paul in op de mooie ontwikkelingen die er in het onderwijs zijn en met deze inspiratie zetten we de dag voort.

Sessies in de spotlights
Panelgesprek op het scherpst van de snede: kansen én risico’s van AI
In de stijl van de tv-quiz De Slimste Mens werden onder leiding van Duuk Baten vragen gesteld aan de vier panelleden Peter-Paul Verbeek (Universiteit van Amsterdam en Npuls) Gwendolyn Hermans (ISO), Maaike Harbers (Hogeschool Rotterdam) en Christien Bok (SURF). Voor wie de quiz kent, de vragen zijn er vooral om de panelleden op een verkeerd spoor te zetten en zo het meest spontane antwoord te ontlokken. Bijvoorbeeld: studenten zich zorgen om tinnitus het achteroor, maar hoeveel voorOORdelen hebben de panelleden zelf over AI?

Het belang van samen optrekken in een tijd waarin onderwijs een groeimarkt is voor big tech werd onderstreept, om zo ook publieke waarden overeind te houden. De nieuwe technologische ontwikkelingen vragen iets anders van de student en docent. Tegelijkertijd, werd ook benadrukt dat goed onderwijs leidend moet zijn en vanuit daar technologische ontwikkelingen moeten volgen. En niet dat onderwijs volgt op technologische ontwikkelingen. Juist door samen op te trekken word je een factor van betekenis.

Kennis(sen) verbinden: samen naar een betere kennisinfrastructuur voor het onderwijs
In deze sessie, verzorgd door de Kennishub leren & innoveren, vond een ‘omgekeerde paneldiscussie’ plaats. Een panel op het podium, bestaande uit Scilla van Cuiljenborg (MBO Raad) en Franca Jonquière (TU Delft) ging, samen met de zaal, in op verschillende stellingen, waarin Lianne van Elk en Dimitri van Dillen (ROC Twente) het gesprek leidden. Hebben we een centrale plek nodig voor kennis over onderwijsinnovatie? En zou AI ooit de rol van een menselijk netwerk kunnen evenaren bij het vinden en delen van kennis? In de zaal ontstond een geanimeerd gesprek met veel interactie, waaruit bij beide stellingen het belang van menselijke relaties naar voren kwam. Dit blijkt dan ook een belangrijk gesprek om met elkaar te voeren.

Een duik in XR: hoe enthousiast ben jij als docent nu echt?
In een sessie over het enthousiasmeren van docenten voor lesgeven met XR, bespraken Maaike Wessels-Compagnie en Ralf Hillebrand van Hogeschool Rotterdam hoe zij docenten binnen hun instelling enthousiasmeerden over lesgeven met XR. Er zijn namelijk veel voordelen van lesgeven met XR, maar vaak minstens zoveel twijfels. Door het aanhaken van de juiste mensen en het organiseren van een tour hebben ze veel betrokkenheid gecreëerd, waardoor ze gezamenlijk verder kunnen werken op XR in het onderwijs.

Ken jij de vijf beweegredenen van Npuls al?
Tijdens de SURF Onderwijsdagen vertelden we je over de beweegredenen van Npuls en deelden we de onze krant uit, die je hier digitaal vindt in onze kennisbank. Ons vervolgonderwijs bouwt aan de toekomst in Npuls. Zodat we lerenden doorlopend het beste onderwijs kunnen bieden en zij kunnen leren zonder drempels. Beweeg mee in Npuls en deel ook jouw beweegreden op npuls.nl/bewegen.

Het laatste nieuws