Blog: Eerste CTL cohort officieel van start

Op 24 september ging het eerste CTL begeleidingstraject van Npuls van start. 19 onderwijsinstellingen kwamen samen om te leren en ervaringen te delen, met als doel hun CTL’s verder te ontwikkelen. In dit blog blikt Aukje Leufkens, onderdeel van het CTL team, terug op deze dag.

01 oktober 2024 3 min

Dinsdag 24 september was het zo ver! De eerste bijeenkomst van het eerste CTL (Center for Teaching & Learning) cohort! Dit is het CTL begeleidingstraject vanuit Npuls voor de 14 onderwijsinstellingen die in de eerste subsidieronde de CTL subsidie toegekend hebben gekregen van DUS-I. Daarnaast zijn er nog 5 onderwijsinstellingen die graag wilden aansluiten om toch al aan de slag te gaan met de (verdere) ontwikkeling van hun CTL.  

De voorbereidingen om de CTL subsidie en het daarop volgende Npuls begeleidingstraject vorm te geven zijn anderhalf jaar geleden al gestart. En nu zijn we echt begonnen! De komende drie jaar gaat de eerste groep Nederlandse onderwijsinstellingen aan de slag met het ontwikkelen en ontdekken van hun eigen CTL. Zij vormen een CTL community waarin ze leren, samenwerken en elkaar versterken. Heel toepasselijk was dan ook het thema van deze eerste bijeenkomst: communities.  

 

Elkaar leren kennen

Om elkaar te leren kennen begonnen we met een aantal vragen, zoals: “In welke ontwikkelfase zit jouw CTL?”. Maar ook de vraag: “Welke vorm heeft/krijgt jouw CTL?” werd besproken. Deze vragen waren voor de onderwijsinstellingen het moment om met elkaar in gesprek te gaan, elkaar te leren kennen en uit te wisselen op een gemeenschappelijke deler.

De kracht van communities

Daarna vertelde gastspreker Kirsten Wagenaar over communities. Wat is een community en wat is het niet? Hoe zet je een community op binnen je onderwijsinstelling en waarvoor kun je het inzetten? Er waren veel vragen over de grootte van een community. Ook de verschillende soorten zette deelnemers aan het denken over de communities binnen hun eigen instelling.

Coaching carrousel

‘s Middags stond de coaching carrousel op het programma. Hier gingen de onderwijsinstellingen aan de slag met hun eigen leervraag rondom communities. Ze waren ingedeeld in groepjes met instellingen die een gelijksoortige leervraag hebben. In deze carrousel stond elke keer één onderwijsinstelling centraal en de andere deelnemers stelden vragen en reflecteerden om de onderwijsinstelling verder te helpen. Een goede manier om elkaars instellingen en hun vraagstukken beter te leren kennen.

Theory of change

Tijdens het laatste onderdeel van de dag stond de Theory of Change centraal, met gastspreker Lisette Gast. De Theory of Change is een hulpmiddel om een verhaal te maken voor een verandertraject binnen de instelling. Na een korte uitleg gingen de deelnemers aan de slag met eigen vragen gericht op hun instelling. Ze vonden het prettig om concreet aan de slag te gaan. Zoals een deelnemer aangaf: “Fijn om op zo’n dag meteen aan het werk te gaan. Als ik weer terug bij m’n eigen instelling ben, heb ik daar geen tijd voor.” 

Na afloop van deze bijeenkomst (en gezellige borrel) van het eerste cohort waren de deelnemers enthousiast. Woorden als “leerzaam”, “veel mensen leren kennen”, “veel verbindingen gemaakt”  kwamen naar voren bij de afsluiting. We vonden het fijn om de samenwerking tussen de instellingen te zien groeien. Ook voor het Npuls CTL team is de vormgeving van het begeleidingstraject een leerproces. We nemen alle feedback mee om de volgende bijeenkomsten goed te kunnen blijven ontwikkelen!

 

 

Aukje Leufkens – Aanvoerder Kennishub leren & innoveren (onderdeel CTL team)

Het laatste nieuws