Veelgestelde vragen

Heb je vragen over Npuls en de inhoud en werkwijze van het programma? Hieronder vind je de meest gestelde vragen.

Het programma

Wat is Npuls?

In Npuls bouwen alle publieke mbo-scholen, hogescholen en universiteiten samen aan onderwijs van wereldklasse, zodat we lerenden doorlopend het beste onderwijs bieden én zij kunnen leren zonder drempels. Nu én in de toekomst. We transformeren het onderwijs en spelen daarmee in op de veranderingen in de maatschappij. Samen werken we aan innovatieve, gezamenlijke oplossingen waarbij we digitalisering inzetten als middel en publieke waarden vooropstellen. Npuls beweegt het onderwijs. Lees hier verder over ‘waarom Npuls?’ 

Wat wil Npuls bereiken in en met het vervolgonderwijs in Nederland?

Npuls heeft vijf doelen. Deze doelen zijn voor de duur van het programma (8 jaar, gestart op 1 juli 2023), maar vooral ook voor hierna, binnen alle publieke vervolgonderwijsinstellingen.

  1. Eigen regie: lerende zijn we allemaal. Een student aan een opleiding en een professional die bijleert of zich omschoolt. Lerenden bepalen hun eigen leerroute en ervaren zo weinig mogelijk organisatorische en administratieve drempels. Hoe we dat bereiken? Naast de reguliere route, maken we meer mogelijk rond het onderwijsaanbod, diploma’s en certificaten. We maken studentmobiliteit mogelijk en stimuleren het gebruik van microcredentials. En voor onderwijsinstellingen ontwikkelen we gezamenlijke oplossingen voor wendbaarder onderwijs.
  2. Aansluiting arbeidsmarkt & samenleving: het mbo, hbo en wo moeten naadloos aansluiten op de snelle ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en in de samenleving. Daarom zorgen we voor een hoger aanpassingsvermogen van onze onderwijsprogramma’s. Hoe? Door onderwijsprofessionals toe te rusten met de juiste tools op het gebied van onderwijsinnovatie (met ict) en door AI op een verantwoorde manier in te zetten, wat gepersonaliseerd leren en efficiënter onderwijs bevordert. We maken het onderwijs wendbaar bijvoorbeeld met microcredentials. Hiermee kunnen we sneller onderwijseenheden ontwikkelen op basis van actuele kennis en vraagstukken.
  3. Iedereen digitaal vaardig: in een digitale wereld zijn kritische en functionele digitale vaardigheden essentieel. Mbo-scholen, hogescholen en universiteiten investeren breed in het verbeteren van digitale vaardigheden, ook specifiek in data- en AI-geletterdheid. We rusten onze docenten optimaal uit, zodat zij deze vaardigheden kunnen doorgeven aan onze lerenden.
  4. Benutten van digitale leermaterialen en educatieve technologieën: docenten en lerenden benutten digitale leermaterialen en educatieve technologieën meer en beter. Binnen het vervolgonderwijs werken we aan landelijke afspraken, systemen en basisvoorzieningen die gebaseerd zijn op publieke waarden, zoals ‘Open’. Het doel: leermaterialen zijn makkelijk te vinden en te delen via gezamenlijke voorzieningen. Daarnaast werken we toe naar een betere samenwerking met leveranciers met afspraken over privacy en gebruikersdata.
  5. Lerende cultuur: het vervolgonderwijs werkt toe naar een lerende cultuur. Onderwijsprofessionals werken binnen en buiten de eigen onderwijsinstelling met elkaar samen, leren van elkaar en delen en benutten kennis op het gebied van onderwijsinnovatie (met ict). De Centers for Teaching and Learning (CTL’s), (bestaande) netwerken en community’s spelen hierin een belangrijke rol. Ook bevorderen we het ontwikkelen van nieuwe kennis met onderzoek en experimenten, én ontwikkelen we visies op EdTech, XR, AI en studiedata.

Met het behalen van deze doelen verbeteren we de kwaliteit van het onderwijs, verhogen we de wendbaarheid van de onderwijs en verbeteren we de fuctionele en kritische digitale vaardigheden van lerenden en docenten.

Wat zijn de beweegredenen van Npuls?

Npuls heeft vijf beweegredenen.

  1. Keuze in leerroutes vergemakkelijken dankzij slimme standaarden en systemen
    Lerenden hebben regie over hun eigen leer- en ontwikkelroute. We halen drempels weg om flexibeler gebruik te kunnen maken van het onderwijsaanbod.
  2. Leren persoonlijker en effectiever vormgeven met toegankelijke oplossingen
    Vanuit publieke regie werken we aan de beste middelen voor leren. We organiseren landelijke afspraken, systemen en basisvoorzieningen die gebaseerd zijn op publieke waarden.
  3. De kwaliteit van het onderwijs versterken door samen te leren en innoveren
    Het onderwijs heeft een lerende cultuur, waar professionals en lerenden van elkaar leren, en kennis op het gebied van onderwijsinnovatie (met ict) delen en benutten. De Centers for Teaching & Learning spelen hierin een belangrijke rol.
  4. Op maatschappelijke veranderingen inspelen met systematische samenwerking
    Het onderwijs heeft een hogere adaptiviteit voor een betere aansluiting op de arbeidsmarkt. We maken het onderwijs wendbaarder met bijvoorbeeld microcredentials.
  5. Digitale vaardigheden verbeteren door gemeenschappelijke taal en afspraken
    Lerenden en onderwijsprofessionals ontwikkelen doorlopend hun digitale vaardigheden, ook in data- en AI-geletterdheid.

Meer over onze beweegredenen lees je hier.

Hoe is Npuls georganiseerd?

Npuls is het Nationaal Groeifondsprogramma van alle publieke onderwijsinstellingen. In Npuls werken deze instellingen via verschillende partners samen. Dat zijn de MBO Raad, de Vereniging Hogescholen (VH), Universiteiten van Nederland (UNL), en SURF. 

Npuls werkt ook samen met partners op specifieke gebieden. Op het gebied van kennisdeling en onderzoek is Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) partner van Npuls. Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen (DUS-I) is partner op het gebied van de ‘Npuls CTL’ subsidie. 

Npuls bestaat uit programmaonderdelen, een stafbureau, liaisons van de partners, en een stuurgroep. In de stuurgroep zijn de instellingen vertegenwoordigd via afgevaardigde leden van de sectorverenigingen, SURF, OCW, de voorzitter, secretaris en de regisseur. De studentenbonden JOB MBO, LSVb en het ISO zijn als toehorend lid van de stuurgroep van Npuls. De stuurgroep ziet toe op het behalen van de doelstellingen in het programma. Lees hier meer over de samenstelling van de stuurgroep. 

Aan welke thema’s werkt Npuls?

Npuls werkt aan de volgende onderwerpen:

  • Digitale leermaterialen
  • Wendbaar georganiseerd onderwijs
  • Studiedata en AI
  • EdTech
  • XR
  • Digitaal toetsen en ontwikkelen (vanaf 1 januari 2025)
  • Digitale sectorvoorzieningen
  • Kennishub leren & innoveren

De programmaonderdelen richten zich ieder op een eigen onderwerp, maar werken soms ook nauw samen. Ze worden ondersteund door onze programmaregisseur, een stafbureau, liaisons van de sectorverenigingen. Zij zijn de link tussen Npuls-landelijk en de instellingen via de sectorverenigingen. Lees hier meer over de inrichting van Npuls.

Wat is een transformatiehub?  

Een transformatiehub is gericht op het vinden van sectorale oplossingen voor vraagstukken die in het onderwijs leven. Op het gebied van leermaterialen, AI, studentmobiliteit, docentondersteuning en digitale vaardigheden van lerenden en docenten. In een transformatiehub werken we ook aan het creëren en opdoen van kennis, organiseren van kennisuitwisseling en het borgen van kennis op deze gebieden. 

Oplossingen die werken, worden doorontwikkeld en beheerd in de Kennishub leren & innoveren en door het team van Digitale sectorvoorzieningen. Zo worden de opbrengsten beschikbaar voor alle onderwijsinstellingen in het vervolgonderwijs. Op dit moment zijn Digitale leermaterialen en Wendbaar georganiseerd onderwijs transformatiehubs in Npuls.   

Wat is een pilothub?

Een pilothub onderzoekt hoe bepaalde dingen binnen een thema beter kunnen (worden georganiseerd) in het onderwijs. Dat doen we door te experimenteren via een kort, iteratief proces van verkennen, testen en leren. Zo werkt een pilothub aan het realiseren van een stevige basis voor het integreren van verschillende innovatieve oplossingen in het onderwijs. Op dit moment heeft Npuls drie pilothubs: EdTech, Studiedata en AI en XR.   

Een pilothub kan, indien nodig, uitgroeien tot een transformatiehub.  

Wat is een sleutelteam?

Om de aansluiting tussen het werk van Npuls-landelijk en de instellingen zo goed mogelijk te organiseren, hebben we binnen elke instelling een team van sleutelfunctionarissen. Deze sleutelteams bestaan uit de belangrijkste collega’s in de instelling rondom digitalisering, onderwijsbeleid, en onderwijsuitvoering en -organisatie en die een sleutelrol vervullen in (strategisch) onderwijsbeleid, informatiemanagement, ict, bibliotheken, onderwijs- en studentadministratie, docentprofessionalisering, en data en IR. Vind hier het sleutelteam van jouw instelling

Hoe staat het met de plannen voor fase 2?

In de eerste fase werken we aan ontdekken wat werkt. We houden in de gaten welke nieuwe ontwikkelingen om aandacht vragen, zodat we daar tijdig op kunnen inspelen. 

De samenwerkingspartners (UNL, VH, MBO Raad, SURF en OCW) werken in het najaar van 2024 en de eerste maanden van 2025 de grote lijnen van de plannen voor de tweede fase uit. In de tweede fase gaat de focus van “samen experimenteren en leren” naar opschalen en breed implementeren. 

In het maken van deze plannen houden we nauw contact met de mensen in de onderwijsinstellingen (via de community’s, de sleutelteams en de bestuurs- en ledenvergaderigen van de sectorverenigingen), andere organisaties in het onderwijsveld en de andere (NGF-)programma’s van OCW en andere ministeries. Lees hier meer over over de plannen voor fase 1 en 2. 

De partners

Alle publieke mbo-scholen, hogescholen en universiteiten doen mee. In samenwerking met SURF, het NRO, en andere organisaties in het onderwijs en daarbuiten. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) is verantwoordelijk.

Wat is de rol van de partners?

Npuls is een initiatief van vier partners: de MBO Raad, de Vereniging Hogescholen (VH), Universiteiten van Nederland (UNL) en SURF. 

Daarnaast zijn ook het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), het Ministerie van Economische Zaken (EZ), het Nationaal Groeifonds 

Het Nationaal Groeifonds was een fonds van Ministerie van Economische Zaken (EZ). Bij de toewijzing van de aanvraag heeft EZ het geld aan Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) beschikbaar gesteld. OCW is op hun beurt het ministerie waar Npuls nauw mee samenwerkt en de fondsen beschikbaar maakt voor Npuls.  

Het ministerie van OCW heeft voor Npuls een subsidie van €560 miljoen vanuit het Nationaal Groeifonds ontvangen. De stuurgroep van Npuls legt (financiële) verantwoording af aan het ministerie van OCW. Lees hier meer over de rol van het ministerie van OCW.  

Wat is de rol van de MBO Raad, Vereniging Hogescholen en Universiteiten van Nederland? 

Alle publieke mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten doen met Npuls mee. Deze instellingen worden vertegenwoordigd door de MBO Raad, de Vereniging Hogescholen en Universiteiten van Nederland. Deze sectorverenigingen zijn onder andere vertegenwoordigd in de stuurgroep, het programmateam en de coördinatieteams van Npuls. Lees hier meer over de rol van de sectorvoorzieningen.

 Wat is de rol van SURF? 

SURF, de ict-coöperatie van onderwijs en onderzoek, is de penvoerder van Npuls. Als ontwikkelaar en beheerder van de sectorale ict-infrastructuur is SURF vertegenwoordigd in de stuurgroep en het regieteam van Npuls. Ook voert SURF activiteiten in het programma uit, met name binnen de ict-infrastructuur. Lees hier meer over de rol van SURF.

Werken jullie samen met andere onderwijsprogramma’s die gefinancierd zijn door het Nationaal Groeifonds?

Ja, dat doen we zeker, en in het bijzonder met deze drie projecten: 
Nationale LLO Katalysator, Edu-V en Ontwikkelkracht.

De financiën

Hoeveel geld heeft Npuls?

Vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) is 560 miljoen euro beschikbaar gesteld voor Npuls voor de looptijd van acht jaar. Daarvan is €140 miljoen euro onvoorwaardelijk toegekend. Fase 1 duurt twee jaar en loopt van 1 juli 2023 tot en met 30 juni 2025. De subsidie voor Fase 2 komt beschikbaar mits Npuls aantoont dat het op koers is om de streefwaarden voor de eerste Fase te behalen en een programmaplan voor de volgende fase presenteert. Deze subsidie loopt tot en met 2031.

Op welke manier maakt Npuls geld beschikbaar aan de sector?

Op dit moment heeft Npuls verschillende regelingen beschikbaar voor instellingen: de CTL-regeling en de regeling OpenUp. Vanaf 2025 hopen we het aantal regelingen uit te breiden. 

De CTL-regeling is een subsidieregeling om een Center for Teaching & Learning in te richten of uit te breiden. Lees hier meer over de CTL-regeling en het aanvragen ervan.

De regeling OpenUp is een subsidieregeling om meer regie te krijgen op het gebruik van digitale en open leermaterialen. Lees hier meer over de regeling OpenUp en het aanvragen ervan. 

In het programma worden afspraken gemaakt over het inrichten van de (ict-)organisatie die voor alle publieke onderwijsinstellingen gaan gelden. Voor deze onderwijsinstellingen is ondersteuning beschikbaar om deze zaken in te richten. We investeren in experimenten met nieuwe manieren om het onderwijs vorm te geven en in onderzoek naar de nieuwe manieren van onderwijs aanbieden en leren. Deze worden georganiseerd vanuit de transformatiehubs.

Hoe leggen wij verantwoording af over het besteedde geld?

Er zijn verschillende manier waarop Npuls verantwoording aflegt over het besteedde geld. Zo leggen we verantwoording af bij de stuurgroep, maar ook bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Ten slotte zijn onze cijfers openbaar.

Wat kan Npuls voor mij betekenen?

Niet werkzaam bij of studerende aan een onderwijsinstelling, maar wel interesse in Npuls? Scroll dan naar beneden.

Ik ben…

… lerende/student

Wat is een lerende?

Een lerende is een student aan een opleiding en een professional die bijleert of zich omschoolt. Een lerende kan dus iedereen zijn, ongeacht leeftijd, ervaring of levensfase. Bij Npuls hebben we het over lerenden in het publieke vervolgonderwijs.

Kan ik als lerende meedoen in Npuls?

Leuk dat je wil meedoen in Npuls! Er zijn verschillende manieren om als lerende te participeren in één van de programmaonderdelen. Neem hiervoor contact op met het sleutelteam in jouw instelling. 

… (werkzaam op) een instelling

Kan ik als (werkende bij) een instelling meedoen in Npuls?

Leuk dat je wil meedoen in Npuls. Er gebeurt al veel op verschillende plekken binnen de instellingen. Daarnaast kun je als individu, als sleutelteam of als instelling participeren in verschillende community’s, pilots en projecten van Npuls.

We werken met drie participatieniveaus: meedoen, meedenken en meekijken.

  • Meedoen: actieve inzet vanuit de instelling, een CvB-besluit en gecoördineerd door het sleutelteam
  • Meedenken: inzet van mensen, bijvoorbeeld in pilots of werkgroepen, een sleutelteambesluit.
  • Meekijken: op persoonlijke titel. gericht op het volgen van ontwikkelingen. Informeren van sleutelteam wordt aanbevolen.

Je kunt hier de openstaande vragen voor samenwerking terugvinden.

 

Hoe kan ik in contact komen met Npuls?

  • Blijf op de hoogte via LinkedIn en de nieuwsbrief. Houd onze agenda en actuele uitvragen in de gaten en bepaal waar jullie inzet waardevol kan zijn.

Kan ik via Npuls subsidie ontvangen voor een initiatief binnen mijn instelling?

Npuls is in principe geen subsidieverstrekker. Wel hebben we bepaalde regelingen om ontwikkelingen te kunnen stimuleren. Op dit moment kun je als instelling in aanmerking komen voor de subsidie voor het opzetten of doorontwikkelen van een Center for Teaching and Learning (CTL) die via DUS-I (uitvoerder van de subsidie) en het ministerie van OCW (subsidieverstrekker) loopt. Subsidies voor andere projecten zijn momenteel niet mogelijk. Hier vind je de actuele aanvragen.

Kan ik als instelling een bijdrage leveren of meedoen aan Npuls activiteiten of evenementen?

Iedereen uit het publieke vervolgonderwijs in Nederland is welkom om mee te doen in Npuls. In onze agenda vind je een overzicht van onze aankomende activiteiten en evenementen. Blijf op de hoogte via LinkedIn en de nieuwsbrief. 

Kan ik als particuliere instelling aansluiten in Npuls?

Nee, Npuls is voor en door publieke vervolgonderwijsinstellingen, gefinancierd door het Nationaal Groeifonds. Het is, in elk geval op dit moment, niet mogelijk om als particuliere instelling aan te sluiten bij Npuls.

Kunnen de leermaterialen die binnen mijn instelling zijn ontwikkeld door Npuls toegankelijk gemaakt worden?

Nee, dit kan niet via Npuls maar het kan wél via edusources van SURF. Edusources is het platform voor het vervolgonderwijs waar collega’s open leermaterialen delen, gebruiken en aan samenwerken. Om edusources te gebruiken, moet je instelling aangesloten zijn. Je kan hier controleren of jouw instelling gebruik maakt van edusources. 

Kan Npuls helpen met het beheren, delen en/of opschalen van de tool, app of oplossing die binnen mijn instelling gebruikt wordt?

We hebben (nog) geen processen ingericht om dergelijke initiatieven te ondersteunen. In de toekomst kan dit mogelijk wel. Mochten we hiervoor het initiatief kunnen nemen, dan zullen we dat breed in de sector delen via de sleutelteams en onze kanalen (nieuwsbrief en LinkedIn).

Kan Npuls helpen om een vraagstuk binnen mijn instelling als breder, landelijk vraagstuk te presenteren?  

In het geval van een vraagstuk binnen een instelling, kan je contact opnemen met het sleutelteam in jouw instelling. Kijk hier wie de contactpersoon van het sleutelteam van jouw instelling is.

Ik / mijn onderwijsinstelling doet onderzoek. Kan ik hiervoor een subsidie aanvragen bij Npuls?

Npuls verstrekt zelf geen subsidies voor onderzoek. Het is daarom niet mogelijk om subsidies aan te vragen voor onderzoek bij Npuls. Wel zullen er via het NRO (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek) onderzoekscalls worden uitgezet.

… een andere geïnteresseerde

We zijn een commercieel bedrijf,  kunnen we in Npuls samenwerken?

Op dit moment zijn we als Npuls een samenwerking van enkel publieke mbo-scholen, hogescholen en universiteiten. Er zijn verschillende programmaonderdelen die voor specifieke vraagstukken met commerciële partijen werken, zoals de transformatiehub Digitale leermaterialen en de pilothub EdTech.  
 
Op dit moment benadert Npuls zelf mogelijke partners en partijen voor samenwerkingen. Blijf op de hoogte via LinkedIn en de nieuwsbrief. Houd onze agenda en actuele uitvragen in de gaten en bepaal of en waar jullie inzet waardevol kan zijn. 

Ik heb een tool of app ontwikkeld die handig is voor het publieke vervolgonderwijs. Kan ik deze tool via Npuls verder de sector in brengen?

Npuls werkt niet samen met partijen om hun tools of apps in de instellingen onder de aandacht te brengen, te financieren of te implementeren.

Kan ik mijn project of product laten promoten via de kanalen van Npuls?

Op dit moment richten we ons op het promoten van het werk van Npuls met de instellingen. We kiezen er daarom voor om geen andere projecten te promoten via onze kanalen.

Ik heb een project op het gebied van onderewijsinnovatie. Kan ik subsidie krijgen?

Npuls verstrekt geen subsidies en werkt enkel op een aantal thema’s met stimuleringsregelingen voor publieke mbo-scholen, hogescholen en universiteiten. Zie financiën op deze pagina voor meer informatie.

Kan ik bijdragen aan een evenement of ander contactmoment?

Ben je geïnteresseerd in het ondersteunen Npuls (bijvoorbeeld locatie, catering bij evenementen, o.i.d.)? Neem dan contact op via communicatie@npuls.nl.

Zit jouw antwoord er niet tussen?
Neem contact op