Regeling Boost je collectie

De regeling Boost je collectie is bedoeld om bestaande collecties met digitale leermaterialen binnen het mbo, hbo, wo te verbeteren (= een boost geven), zodat de leermaterialen beter (her)bruikbaar worden. Een regeling waarmee collectie-eigenaren of vakcommunity’s in een half jaar hun collectie duurzaam en toekomstbestendig maken met een financiële bijdrage of ondersteuning vanuit Npuls.

Geef je collectie een boost

Om ervoor te zorgen dat 107 mbo-, hbo- en wo-instellingen gebruik gaan maken van open leermaterialen en dit proces ondersteunen, is het noodzakelijk om een ruim aanbod aan kwalitatief hoogwaardige open leermaterialen als alternatief te hebben. ​Bestaande collecties van open leermaterialen dragen hieraan bij, maar zijn vaak nog geen goed alternatief voor (betaald) ander leermateriaal. Daarnaast kunnen bestaande collecties die op dit moment nog niet voor (semi) open publicatie beschikbaar zijn, ook bijdragen aan dit doel. De eigenaren van deze collecties ondervinden in de praktijk vaak een van de volgende problemen:

  • De materialen worden niet (her)gebruikt
  • Collectie wordt niet gepromoot
  • Collecties verouderen waardoor ze minder actueel en relevant worden
  • Collectie is niet vindbaar
  • Beheerder/eigenaar heeft niet voldoende tijd ​om collecties actueel te houden en uit te breiden
  • De uitstraling van de leermaterialen is niet professioneel

Met deze regeling bieden we collectie-eigenaren de mogelijkheid om de collectie van digitale leermaterialen te verbeteren: een boost te geven. Zo worden deze beter vindbaar, toegankelijk en herbruikbaar.

De 11 collecties die meedoen aan de regeling

Als onderdeel van de regeling Boost je collectie organiseerden we op dinsdag 26 november een Dragons’ Den (zoals bekend van tv), waarin collectie-eigenaren die op zoek zijn naar financiering en ondersteuning de kans kregen om hun benodigde ‘boost’ van de collectie te pitchen aan een panel van experts op het gebied van open leermaterialen. Deze 11 collecties krijgen het komende half jaar een boost.

Case Cracking Video’s – International Case Academy – Hogeschool Rotterdam

De Hogeschool Rotterdam heeft een droom: zoveel mogelijk studenten kennis laten maken met case based education. De HR wil dat meer mbo-, hbo- en wo-instellingen (inter)nationaal deze methode kunnen gebruiken. Er zijn nu al video’s waarin de methode wordt uitgelegd, maar dat betekent nog niet dat docenten er direct mee aan de slag kunnen. Met de boost wil de HR de videocollectie beter vindbaar maken én beter bruikbaar door een handleiding en webinar te maken. Het plan is om de video’s te plaatsen op de HR-mediasite en in edusources, het platform voor open leermaterialen.

https://case-academy.nl/education/case-cracking-videos/

SDGs (incl. IDGs) – Avans Hogeschool

Avans Hogeschool wil een boost voor hun collectie Sustainable Development Goals (SDG)-leermaterialen. Avans wil hun vijftig SDG-leermaterialen via edusources open gaan delen met anderen. Verder merken ze dat docenten onzeker zijn over hoe je open leermaterialen op de juiste wijze deelt. Docenten hebben behoefte aan advies, bijvoorbeeld over CC-licenties. De aanvragers willen de kwaliteit van de leermaterialen beter kunnen waarborgen, door ze regelmatig te evalueren op kwaliteit en actualiteit. En ze zoeken samenwerking om te werken aan een duurzame wereld en duurzaamheid in het onderwijs te integreren. Er zijn al contacten met de HAN, Fontys Hogescholen, Radboud Universiteit, Hogeschool Utrecht en Hogeschool Rotterdam.

Community Domein Applied Science – Stichting DAS

Tien hogescholen met opleidingen in de toegepaste natuurwetenschappen hebben met hulp van SURF het online DAS Platform Open Leermaterialen gemaakt waarop ze nu 31 leermaterialen delen. Ze willen dit uitbreiden om onder meer te zorgen voor: meer variatie in lesvormen; en intensivering van de samenwerking met het werkveld. Het plan van de aanvragers is dat de tien opleidingen elk vijf nieuwe digitale leermaterialen open gaan delen. Studentassistenten gaan met hulp van het Auteursrecht Informatiepunt de bronnen en het auteursrecht controleren. De materialen worden vindbaar gemaakt via Edusources.

https://edusources.nl/communities/domein-applied-science

Virtuele patiënten voor klinisch redeneren – Radboudumc en Erasmus MC

Sinds 2014 werken ErasmusMC en Radboudumc met virtuele patiënten voor het leren klinisch redeneren. De succesvolle collectie van 70 virtuele patiënten heeft onlangs een make-over gekregen waardoor ze toekomstvast zijn en dat is een mooi moment de collectie via edusources open delen met andere UMC’s en opleidingsziekenhuizen. Ook wordt de governance geupdate met een kwaliteitscheck en werkwijze voor de update, een aanpak voor uitbreiden en actualiseren. Verder komt er aandacht voor het beter vindbaar en doorzoekbaar maken door betere metadatering, en een echte vakcommunity opzetten. Het streven is dat straks meer geneeskundeopleidingen mee gaan doen.

https://healthacademy-web.radboudumc.nl/fmw/lectora/Virtuele_patiënt_MwdeZwartHeeftBuikpijn/story.html

Sharestats – EUR, UvA, VU, UU

De UvA, VU, UU en EUR ontwikkelden in 2020 samen Sharestats.nl waarin ze 5.000 toetsvragen open delen. Het doel is om de werkdruk voor docenten te verlagen en studenten de kans te geven om te oefenen. De vier universiteiten willen de collectie uitbreiden door 3.600 toetsvragen van het Nederlands naar het Engels te laten vertalen. Verder willen ze instructiemateriaal toevoegen en de website beschikbaar te maken voor Ans (een toetsapplicatie) en Wooclap (een interactietool). De website is toegevoegd aan edusources, maar wordt nog niet zo goed gevonden, dus wil de vakcommunity de website ook meer promoten.

https://github.com/ShareStats/itembank
https://www.sharestats.nl/

Prime Catalogue – TU Delft

Bij de TU Delft geven zo’n zestig docenten wiskundeonderwijs die samen leermaterialen van zeer hoge kwaliteit maken. De beste leermaterialen worden met een CC-by commercial licentie gedeeld op het platform Prime Catalogue. Dit platform bestaat al tien jaar en ocenten en studenten van de TU Delft gebruiken de catalogus volop, maar het platform wil graag samenwerken met andere universiteiten en een vakcommunity bouwen rond Prime Catalogue. Zo kunnen ze bijdragen aan een betere aansluiting van wiskundige kennis op de eisen van technische opleidingen. Daarnaast willen ze de catalogus uitbreiden met materialen die niet door ons zijn gemaakt, maar wel effectief zijn en goed aansluiten bij het bestaande aanbod.

https://www.tudelft.nl/ewi/over-de-faculteit/afdelingen/applied-mathematics/studeren/prime/prime-catalogue

Nutritional Epidemiology – Wageningen Universiteit

De principes van de epidemologie zijn John Snow niet veranderd, de toepassing in het onderwijs wel. De E-modules Voeding en gezondheid uit deze collectie zijn lesmateriaal voor 13 erkende opleidingen in NL en BE, maar kunnen ook gebruikt worden bij bv. geneeskundeopleidingen en voor scholing aan professionals uit het bedrijfsleven en de zorg. De boost wordt gebruikt om de bestaande modules om te zetten naar meer gebruikersvriendelijke software, waardoor toekomstig onderhoud minder arbeidsintensief wordt. Tijdens het omzetten wordt de look-en-feel gemoderniseerd, krijgen enkele modules een inhoudelijk update en worden copyright-issues gecheckt en opgelost. Daarna wordt de collectie open ontsloten, bijvoorbeeld op edusources.

3D print modellen – VU Amsterdam

In de Bijzondere Collecties van de Vrije Universiteit bevinden zich zeldzame kleitabletten en kleispijkers van zo’n 5.000 jaar oud. Deze zijn interessant voor bijvoorbeeld geschiedenisonderwijs en Object Based Teaching & Learning (OBTL), maar te kwetsbaar om in te zetten. Met 3D print modellen kan dat wel. De VU wil de collectie printmodellen van kleispijkers uitbreiden en verfijnen om deze zowel een onderwijsinhoudelijke, als een kwaliteitsimpuls te geven. De aanvragers willen meer 3D-scans laten maken en van hogere kwaliteit, waarvoor ze een bedrijf willen inhuren. De 3D-scans willen ze op edusources zetten waar al enkele kleispijkerscans staan. Ook willen de aanvragers van de VU een handboek maken over hoe je de scans in 3D kunt printen.

https://edusources.nl/materials/3067a277-4f52-4893-afaf-c71032cb45a7/3d-print-modellen-vu

Vitale bodem voor landelijk en stedelijk gebied – Hogeschool Saxion – Lectorenplatform Bodem Sturend

De collectie over vitale bodems is relatief jong en breed verspreid. Het Lectorenplatform Bodem Sturend wil de bestaande collectie open acces aanbieden via edusources aan docenten en studenten voor (na)scholing en bijscholing. Zodat het bodemwerkveld een makkelijke betrouwbare ingang heeft voor actuele bodemkennis. Op de vijf hogescholen uit het platform wordt veel kennis verzameld, maar het bruikbaar en vindbaar aanbieden van deze resultaten aan docenten is een uitdaging. Het bodemnetwerk is groot en hecht, dus de potentie om open te delen en her te gebruiken is enorm.

Information Literacy – Inholland en Wageningen Universiteit

In deze collectie zijn nu ruim 500 materialen beschikbaar. De vakcommunity wil de boost gebruiken om de huidige materialen te cureren op o.a. correcte metadatering en actualiteit. In de toekomstige versie van deze collectie blijft de boost ook voelbaar door het opstellen en handhaven van verbeterde, eventueel (semi)automatische, procedures voor koppeling van de materialen aan de taxonomie informatievaardigheden en metadatering. Dit is noodzakelijk om hergebruik van de open leermaterialen ook in de toekomst mogelijk te maken en zelfs te stimuleren.

https://edu.nl/cyk6m

Studentbegeleiding – Avans Hogeschool

De Avans-leergemeenschap Studentbegeleiding heeft al een grote collectie studentbegeleiding leermaterialen rond tien thema’s. Het plan is om deze collectie beter vindbaar en bruikbaar te maken zowel voor docenten binnen en buiten Avans door de collectie ook op edusources te zetten. Ze willen de collectie ook beter bekend maken bij studenten en docenten. Tot slot willen ze een vakcommunity studentenbegeleiding opzetten want die is er nog niet in edusources.

Beoordelingscriteria Dragons’ Den

1. Impact op onderwijs

Het voorstel heeft impact op het vakgebied en/of de eindgebruiker.

2. Duurzaamheid

Het idee is duurzaam en toekomstbestendig (collectie blijft relevant/bruikbaar).

3. (Her)gebruik

Het voorstel draagt bij aan een betere (her)bruikbaarheid van de collectie.

4. Haalbaarheid

Het idee is haalbaar binnen de looptijd en met de beschikbare middelen. De kosten-batenverhouding van het voorstel is gunstig.

Beoordelingscommissie

Sylvia Moes (adviseur open leermaterialen & innovatiemanager onderwijs bij SURF/Npuls), Sjieuwke Dankert (projectmanager Open en Online Onderwijs bij SURF) en Menno de Waal (aanvoerder Transformatiehub Digitale leermaterialen bij Npul en adviseur onderwijsinnovatie bij ROC Graafschap College)

Panel Dragons’ Den

Pascal van der Kaa (programmamanager Onderwijsvernieuwing bij ROC van Amsterdam en voormalig expert Open Leermaterialen bij Npuls), Jan-Bart de Vreede (domeinmanager Open Educational Resources and Metadata bij Kennisnet), Bolinda Hoeksema (manager bibliotheek informatiespecialisten bij HU) en Stijn Bos (oprichter Project Tulip en arts docent AMC)

Vragen?

Heb je vragen over de regeling Boost je collectie? Mail deze naar leermaterialen@npuls.nl

Overzicht Regeling Boost je collectie

Doel

Het doel van de regeling Boost je collectie is om bestaande collecties met digitale leermaterialen binnen het mbo, hbo, wo te verbeteren (= een boost geven), zodat de leermaterialen beter (her)bruikbaar worden.

Welke collecties mogen meedoen?

Bestaande collecties (met een collectie-eigenaar) van digitale leermaterialen van publiek bekostigde Nederlandse onderwijsinstellingen voor mbo, hbo en wo.

Proces Dragons’ Den

  • Tijdens de Dragons’ Den pitchen collectie-eigenaren hoe zij hun collectie een boost willen geven en wat ze hiervoor nodig hebben. Dit kan een financiële bijdrage zijn en/of een bijdrage in de vorm van directe ondersteuning vanuit Npuls.
  • Het panel gaat na de pitch in gesprek met de collectie-eigenaar om de boost en de impact helder te krijgen en eventueel te onderhandelen over de benodigde financiering en ondersteuning.
  • Het panel beslist (niet openbaar) welke pitches gehonoreerd worden en maakt de uitslag bekend.
  • Door ondertekening van de Boost je collectie-overeenkomst gaan de betrokkenen akkoord met het uitvoeren van het Boost je collectie-voorstel en het opleveren van de resultaten.

Financiering en ondersteuning

  • Het panel beslist tijdens de Dragons’ Den hoeveel geld en/of ondersteuning in de vorm van begeleidingsuren elke collectie krijgt, afhankelijk van de pitch/ondersteuningsvraag.
  • Er is in deze regeling maximaal 200.000 euro stimuleringsgeld te verdelen en ondersteuning in de vorm van begeleidingsuren vanuit de Npuls transformatiehub Digitale leermaterialen.
  • Het panel kan maximaal 50.000 euro per boost toekennen.
  • Financiering wordt bij honorering in 1 keer uitbetaald.

Systemen

  • Inzet van edusources, SURFsharekit en Wikiwijs Maken of Delen wordt geadviseerd. Mogelijke licenties + technische begeleiding voor de inrichting kunnen onderdeel zijn van de ondersteuning. Npuls financiert de licentiekosten wanneer instellingen in het verleden nog geen aanspraak hebben gemaakt op een licentie vergoeding.
  • Collectie-eigenaren kunnen ook gebruik maken van andere (opslag)systemen, zolang deze te ontsluiten zijn via standaarden (bij voorkeur OAI-PMH) en deze volgens een geschikte standaard (bij voorkeur (NL)LOM) zijn gemetadateerd. De instelling dient dan zelf een eventuele conversie van leermaterialen technisch te begeleiden (team edusources kan hierin adviseren).

Looptijd

De uitvoer van de boost binnen de instelling loopt van 1 december 2024 tot en met 1 juli 2025.

Ondersteuning tijdens de regeling

Afhankelijk van de inhoud van de pitches zal Npuls na de Dragons’ Den een begeleidingstraject vormgeven voor de deelnemende collectie-eigenaren.

Meten en monitoren

Bij het opleveren van de resultaten vindt een evaluatie plaats om te beoordelen of de overeengekomen doelen zijn behaald.

Voorwaarden

  • Het betreft een collectie van bestaand leermateriaal.
  • Het resultaat van de boost draagt bij aan het vrij hergebruiken van de collectie.
  • Per deelnemende collectie is er een collectie-eigenaar van een publiek bekostigde Nederlandse onderwijsinstelling voor mbo, hbo en wo.
  • Het beheer van de collectie is belegd binnen een organisatie (bijvoorbeeld een instelling, bedrijfstakgroep, vakcommunity).
  • De collecties met leermaterialen in de (opslag)systemen die collectie-eigenaren gebruiken kunnen worden ontsloten via standaarden (bij voorkeur OAI-PMH) en zijn volgens een geschikte standaard (bij voorkeur (NL)LOM) gemetadateerd.