
Op woensdag 14 mei 2025 organiseren we een communitydag. Wil je meer weten of meedenken? Neem dan contact met ons op!
Wat doet de pilothub?
Vanuit de pilothub Digitaal toetsen en ontwikkelen willen we onderwijsinstellingen handvatten geven om een visie op toetsing te formuleren, en op basis daarvan beleid op te stellen en processen en systemen in te richten. Ook werken we samen aan publieke waarden: we verkennen de mogelijkheden voor open source software, werken met leveranciers aan standaarden voor gegevensuitwisseling en ontwerpen een streefarchitectuur voor open toets- en vragenbanken.
Waarom doen we dit?
De afgelopen jaren is het onderwerp digitaal toetsen hoog op de agenda beland bij de leden van SURF. Een verkenning vanuit Npuls in de eerste helft van 2024 toonde aan dat instellingen veel waarde hechten aan het gezamenlijk optrekken rondom de vraagstukken die leven op dit terrein. Dit leidde tot het besluit het onderwerp op te nemen binnen Npuls. Op deze manier is het mogelijk om de krachtenbundeling een grote boost te geven en de synergie te vinden met ontwikkelingen binnen Npuls van belangrijke toetsingsthema’s (zoals XR, EdTech, Studiedata & AI en Digitale leermaterialen).
De pilothub organiseert activiteiten aan de hand van de volgende thema’s:
Toetsen en leren
Programmatisch toetsen | Formatief toetsen | Lerend kwalificeren | Continuous assessment
Er is een beweging gaande in het perspectief op toetsing. Waar voorheen toetsing voornamelijk summatief werd ingezet, zien we de nadruk verschuiven naar het formatieve aspect, waarbij toetsing wordt gebruikt om het leerproces te versterken. Maar hoe zien succesvolle toepassingen van toetsen en leren eruit? En wat moet je als onderwijsinstelling organiseren om het proces goed te ondersteunen?
Meer weten of meedenken? Neem contact op met Sandra Broekman via sandra.broekman@npuls.nl.
Activiteiten
- Voorbeeldprocessen toetsen en leren in kaart brengen
- Voorbeeldarchitecturen opstellen
- Good practices delen
- Leverancierschallenge: hoe kan toetsen en leren digitaal ondersteund worden?
Digitaal examineren en tentamineren
Ondersteuning | Bring Your Own Device (BYOD) | Professionalisering | Toetsvorm
In de afgelopen jaren heeft digitale toetsing een enorme vlucht genomen. De vraag naar flexibele toetsafname groeit. Dat stelt onderwijsinstellingen voor diverse vraagstukken. Welke processen en ict-voorzieningen zijn hiervoor nodig? Welke rol kan Bring your own device (BYOD) spelen? Door kennis te bundelen en delen voorkomen we dat onderwijsinstellingen zelf het wiel moeten uitvinden.
Meer weten of meedenken? Neem contact op met Evelien Westerbeek van Eerten via evelien.westerbeekvaneerten@npuls.nl.
Activiteiten
- Leidraad ontwikkelen met scenario’s voor flexibele toetsafname
- De ethische aspecten van BYOD en het perspectief van de lerende
- Leergang Beleid, Organisatie & Proces (BOP) ontwikkelen
Toetsen vanuit visie
Balans summatief formatief | Authenticiteit | Tijd- en plaatsonafhankelijkheid | Microcredentials
Wat is de balans tussen summatief en formatief toetsen? Welk belang hechten we aan authentieke toetsing? En is het belangrijk dat studenten plaats- en tijdonafhankelijk toetsen kunnen afnemen? Door de antwoorden op dit soort vragen in een visie vast te leggen, creëer je als onderwijsinstelling een stevig fundament om je toetsproces op in te richten.
Meer weten of meedenken? Neem contact op met Amber de Wilde via amber.dewilde@npuls.nl.
Activiteiten
- De Visietool (digitaal) toetsen en beoordelen doorontwikkelen en breed inzetten bij onderwijsinstellingen;
- Train-de-trainer sessies ontwikkelen voor het gebruik van de Visietool;
- Op basis van ontwikkelde visies in kaart brengen wat de belangrijkste ontwikkelingen en wensen zijn op het gebied van toetsing.
Grip op het toetslandschap
Open standaarden | Architectuur | Harmonisatie | Interoperabiliteit
De complexiteit in het toetslandschap neemt toe; er is een grote diversiteit aan processen en leveranciers van toetssoftware. Referentiearchitecturen en standaarden voor gegevensuitwisseling zijn beperkt beschikbaar. Deze themalijn heeft tot doel om meer grip op het toetslandschap te krijgen door middel van een sectorbrede aanpak. We verbeteren de beheersbaarheid van het toetslandschap en de kwaliteit van de digitale ondersteuning van toetsprocessen. In het kader van publieke waarden verkennen we de mogelijkheden van open source, open standaarden en open leermaterialen.
Meer weten of meedenken? Neem contact op met Ilonka van Meenen ilonka.vanmeenen@npuls.nl.
Activiteiten
- Inzicht in het toetslandschap: referentiearchitecturen ontwikkelen (‘ist’ en ‘soll’)
- Samenwerken aan publieke waarden: verkennen mogelijkheden open source software
- In samenwerking met leveranciers werken aan standaarden voor o.a. gegevensuitwisseling
- Bijdragen aan een streefarchitectuur voor open toets- en vragenbanken
Voor wie doen we dit?
Lerenden
… krijgen beter onderwijs door een digitaal ondersteund, veilig en betrouwbaar toetsproces dat de ontwikkeling van de lerende stimuleert. Met behulp van digitale software en systemen kunnen lerenden zich doorlopend kwalificeren voor hun professionele loopbaan.
Onderwijsprofessionals
Toetsing is betrouwbaar, veilig en valide. Zo dragen wij bij aan de kwaliteit en wendbaarheid van het onderwijs en versterken we de digitale geletterdheid van onderwijsprofessionals.

Onderwijsinstellingen
… kunnen de praktische kant en organisatie van digitale toetsing eenduidig inzetten.
Community
De community digitaal toetsen bestaat uit een groot aantal bevlogen professionals die zich met de didactische en organisatorische aspecten van toetsing bezighouden. Periodiek organiseren we evenementen waarin ontmoeting en kennisdeling centraal staan. De eerste communitydag vindt plaats op 14 mei 2025. Meer weten of meedenken? Neem contact op met Hanna Emmering via hanna.emmering@npuls.nl.