Een boost voor 11 collecties digitale leermaterialen

Open leermaterialen bieden veel voordelen voor docenten en studenten: kostenbesparing, werkdrukverlaging en kwaliteitsverbetering. Maar dan moeten er wel goede collecties van leermaterialen zijn. Daarom pitchten 11 collectie-eigenaren deze week tijdens een Dragons’ Den hun idee om mee te kunnen doen aan de regeling Boost je collectie.

28 november 2024 4 min

11 dappere collectie-eigenaren pakten het podium en hielden vol energie een pitch over hun plannen om hun collectie een boost te geven. De pitches varieerden van projecten gericht op duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG’s) tot technologische innovaties zoals 3D-geprinte modellen en virtuele patiënten voor klinisch redeneren. De variatie in thema’s onderstreepte niet alleen de rijkdom aan ideeën, maar ook de verschillende manieren waarop instellingen proberen bij te dragen aan impactvol onderwijs en onderzoek.

Dragon’s Den

Collectie-eigenaren konden zich aanmelden voor de regeling met een plan voor een boost. Die aanmeldingen werden beoordeeld door een commissie, die uiteindelijk 11 aanvragen kozen om te pitchen voor de Dragons’ Den. Het panel van de Dragons’ Den bestond uit: Stijn Bos, MD MSc (oprichter Project Tulip en arts docent Amsterdam UMC), Pascal van der Kaa (programmamanager Onderwijsvernieuwing bij ROC van Amsterdam), Jan-Bart de Vreede (domeinmanager Open Educational Resources and Metadata bij Kennisnet) en Bolinda Hoeksema (manager bibliotheek informatiespecialisten bij HU).

Criteria: haalbaar, duurzaam, herbruikbaar

Na 4,5 minuut ging het licht onverbiddelijk uit en kregen de aanvragers kritische vragen van de Dragons en het publiek. Over de duurzaamheid en haalbaarheid van de plannen. Over de financiering en waar het geld van de regeling voor gebruikt gaat worden. Over de impact op het onderwijs. En over de mogelijkheden voor (her)gebruik. De betrokkenheid van de pitchers en hun vermogen om complexe concepten helder en overtuigend over te brengen, maakte indruk op zowel het panel als het publiek.

Serveer bitterballen, geen kroketten

Het panel wees bij meerdere pitches op het belang van ‘instellingsneutrale’ leermaterialen. Om hergebruik goed mogelijk te maken is het van belang om leermaterialen modulair op te bouwen en er geen huisstijlelementen op te zetten. Dus als je open wilt gaan, zorg ervoor dat je materiaal instellingsneutraal is en modulair. Of zoals Dragon Pascal van de Kaa zo treffend zei: Serveer bitterballen, geen kroketten.”

Alle collecties krijgen een boost

De Dragons hadden de taak om het budget van de regeling Boost je collectie te verdelen. En het werd ze niet makkelijk gemaakt om te kiezen. De pitches waren zorgvuldig voorbereid en toonden een diepgaande kennis van de uitdagingen en mogelijkheden binnen het vakgebied. Uiteindelijk besloten de Dragons dat alle 11 collectie-eigenaren een financiële bijdrage én ondersteuning vanuit Npuls krijgen om hun collectie een boost te geven.

  1. Case Cracking Video’s – International Case Academy – Hogeschool Rotterdam
  2. SDGs (incl. IDGs) – Avans Hogeschool
  3. Community Domein Applied Science – Stichting DAS
  4. Virtuele patiënten voor klinisch redeneren – Radboud UMC en Erasmus MC
  5. Sharestats – EUR, UvA, VU, UU
  6. Prime Catalogue – TUDelft
  7. Nutritional Epidemiology – Wageningen Universiteit
  8. 3D print modellen – VU Amsterdam
  9. Vitale bodem voor landelijk en stedelijk gebied – Hogeschool Saxion – Lectorenplatform Bodem Sturend
  10. Information Literacy – Inholland en Wageningen Universiteit
  11. Studentbegeleiding – Avans Hogeschool

Meer weten over hun plannen? Kijk dan op Boost je collectie

Innovatie is niet alleen nodig, maar ook haalbaar

Stijn Bos, voorzitter van de Dragons, kijkt met trots terug op deze dag. “Deze Dragons’ Den heeft laten zien dat innovatie in het onderwijs niet alleen nodig is, maar ook haalbaar – wanneer we samen onze expertise en energie inzetten. Wat deze dag extra speciaal maakte, was het effectieve gebruik van de kennis en kunde binnen Npuls. Verschillende pitches werden niet alleen beoordeeld op hun huidige impact, maar ook op hun potentieel om samen met Npuls verder te groeien. Dit bleek uit de constructieve feedback van het panel, dat niet alleen kritische vragen stelde, maar ook concrete suggesties deed om projecten naar een hoger niveau te tillen. Ik kijk ernaar uit om te zien hoe de gepresenteerde projecten zich verder ontwikkelen”

 

Meer informatie over de regeling Boost je collectie

Het laatste nieuws